Wydział Pedagogiki

Pedagogika, II stopnia - tematyka seminariów magisterskich

Seminarium magisterskie:

Moduł ogólnopedagogiczny
dr hab. Przemysław Grzybowski, prof. uczelni

  • Zagadnienia edukacji międzykulturowej i alternatywnej (działalność edukacyjna organizacji pozarządowych; wychowanie do chorowania, cierpienia i umierania; edukacja w środowiskach nędzy; wolontariat; projekty edukacyjne w warunkach zróżnicowania kulturowego)
  • Okoliczności śmiechu w i z edukacji (szkoła jako miejsce zdarzeń komicznych; satyryczny obraz szkoły i oświaty; śmiech uczniów i nauczycieli jako forma integracji społecznej;
  • Działalność bydgoskich wychowawców i pedagogów w perspektywie historycznej

Seminarzyści opracowują projekty badawcze metodą krytycznej analizy literatury, których efektem ma być esej naukowy.

Moduł: Animacja społeczno-kulturalna i zarządzanie projektami
dr Monika Lewicka

  • Problematyka seminarium poświęcona jest kwestiom związanym z rodziną, macierzyństwem, ojcostwem, rodzicielstwem. Proponowane obszary tematyczne:
  • Macierzyństwo i ojcostwo we współczesności.
  • Wartość macierzyństwa i ojcostwa.
  • Samotne rodzicielstwo.
  • Macierzyństwo przedwczesne. Nieletnie macierzyństwo.

Moduł: Edukacja obywatelska i bezpieczeństwo publiczne
dr Kazimierz Czerwiński

  • Edukacyjne aspekty działalności stowarzyszenia…
  • Stereotypy w przestrzeni publicznej jako wyzwanie dla edukacji
  • Manipulacja medialna i jej edukacyjne konteksty
  • Najważniejsze zagrożenia bezpieczeństwa publicznego w województwie kujawsko-pomorskim
  • Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców … a ich opinie o działalności służb publicznych.
  • Funkcjonowanie służb działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego na przykładzie miasta…
  • Policja Państwowa i jej współpraca z wybranymi podmiotami publicznymi dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego
  • Straż Miejska w … i jej współpraca z wybranymi podmiotami publicznymi dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego
  • Znaczenie Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego dla zapewnienia bezpieczeństwa w powiecie…
  • Znaczenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych dla zapewnienia bezpieczeństwa w powiecie…
  • Zabezpieczenie imprez masowych jako czynnik bezpieczeństwa publicznego.

Moduł: Logopedia
dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. uczelni

  • Zaburzenia mowy, języka i komunikacji związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności
  • Zaburzenia mowy, języka i komunikacji oraz sposoby radzenia sobie z nimi w doświadczeniach osobistych dzieci, młodzieży i dorosłych
  • Funcjonowanie psychospołeczne i komunikacyjne oraz metody wspomagania rozwoju osób z uszkodzonym słuchem
  • Wsparcie edukacyjne i terapeutyczne dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (różne kategorie)
  • Rola logopedy w edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Rozwój zawodowy logopedów i terapeutów współpracujących z logopedami
  • Wsparcie psychospołeczne (w tym za pośrednictwem portali internetowych) w różnego rodzaju zaburzeniach mowy, języka i komunikacji

Przykladowe propozycje tematów prac, jakie można podjąć w ramach seminarium:

  • Diagnoza i zaspokajanie specjalnych potrzeb komunikacyjnych uczniów z autyzmem
  • Kompetencje komunikacyjne uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Retrospektywna ocena przebiegu terapii logopedycznej osób jąkających się
  • Trudności językowe i komunikacyjne uczniów słabosłyszących w warunkach klasy integracyjnej / edukacji włączającej
  • Doświadczenia w zakresie adaptacji do zawodu początkujących logopedów w warunkach zatrudnionych we wczesnym wspomaganiu / w przedszkolach (różnego typu) / w szkołach (różnego typu) / w placówkach medycznych
  • Doświadczenia zawodowe i budowanie warsztatu pracy logopedów prowadzących prywatną praktykę terapeutyczną
  • Portale logopedyczne jako źródło wsparcia dla logopedów / rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi / osób z problemami w zakresie komunikowania się
  • Współpraca logopedy z innymi specjalistami w warunkach szkoły specjalnej
  • Współpraca logopedy z rodzicami dziecka niesłyszącego.

dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji i terapii dzieci z trudnościami w rozwoju oraz z chorobą rzadką, często korelującą z niepełnosprawnością intelektualną, wadą wzroku lub/i słuchu, zaburzeniami mowy. W szczególności dotyczą wsparcia dziecka w procesie edukacji, zarównona etapie regresu, jak i stabilizacji choroby, oraz metod i form terapii.

Zagadnienia przykładowe:

  • Zaburzenia mowy i komunikacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną
  • Wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja logopedyczna dzieci z zespołami genetycznymi
  • Mowa i komunikacja dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi
  • Wsparcie rodziców dzieci z wrodzonymi zaburzeniami genetycznymi

dr Aldona Molesztak

  • Funkcjonowanie młodych dorosłych  z dysleksją
  • Funkcjonowanie matek (rodziców) dzieci z wadami wymowy
  • Zadowolenie z życia logopedów
  • Metody wychowania stosowane przez rodziców wobec dzieci
  • Odpowiedzialność , tolerancja, miłość, prawda - ich rozumienie, deklarowanie i realizowanie w relacjach osobowych dzieci, młodzieży szkolnej i studentów
  • Jakość życia seniorów, małżeństw, dzieci
  • Sytuacje krytyczne, konflikty w małżeństwie, ich rodzaje, przyczyny i rozwiązywanie przez
  • Relacje rodziców z logopedami
  • Współczesne trudności wychowawcze z dziećmi, młodzieżą identyfikowane przez rodziców.

Moduł: Zarządzanie zasobami ludzkimi i doradztwo zawodowe z coachingiem
dr hab. Renata Tomaszewska-Lipiec, prof. uczelni

  • Przygotowanie jednostki do zatrudnienia, w tym szczególnie zagadnienia współczesnej edukacji zawodowej w kontekście przeobrażeń gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa uczącego się
  • Kształcenie ustawiczne osób w okresie aktywności zawodowej
  • Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w środowisku pracy i przygotowanie osób pracujących do ich stosowania
  • Planowanie, rozwój i zarządzanie karierą zawodową
  • Podmiotowość pracownika w środowisku pracy
  • Transformacja współczesnego zakładu pracy (organizacji)
  • Pedagogiczne aspekty funkcjonowania jednostki w środowisku pracy
  • Przeobrażenia ludzkiej pracy oraz zjawiska dysfunkcyjne w tym obszarze
  • Problematyka relacji zachodzących między pracą zawodową a życiem pozazawodowym.

Moduł: Pedagogika Wczesnoszkolna i Przedszkolna
prof. dr hab. Ewa Filipiak

Edukacja jako czynnik rozwoju jednostki. Konteksty. Problemy. Rozwiązania

W szczególności:

  • Dziecko i jego język; uwarunkowania i konteksty rozwoju i edukacji; w tym obszarze kreatywność/twórczość językowa; edukacja i rozwój języka dziecka; język i jego rola w uczeniu, język instrukcji nauczyciela
  • Organizacja i wspieranie procesu uczenia, w szczególności: diagnoza i rozwijanie zdolności uczenia się, motywacji i stosowanych przez uczniów strategii uczenia się, rozwijanie myślenia
  • Nauczyciel i uczeń w kulturze uczenia (diagnoza problemów - rozwiązania)
  • Alternatywne koncepcje edukacji (analiza krytyczna; możliwości aplikacji)

dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, prof. uczelni

  • Rozwijanie języka dzieci w młodszym wieku szkolnym i wieku przedszkolnym.
  • Skuteczność kształcenia w zakresie poprawności ortograficznej w edukacji wczesnoszkolnej.
  • Determinanty zasobu leksykalnego uczniów.
  • Świadomość pisma dzieci w wieku 5 - 5,5 lat.
  • Nauka czytania i pisania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
  • Elementarze - rys historyczny i współczesność.
  • Rola ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych w rozwijaniu kompetencji leksykalnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
  • Podręcznik do edukacji zintegrowanej jako źródło wzbogacania leksyki uczniów.

dr hab. Paweł Trzos, prof. uczelni

  • Muzyka w rozwoju dziecka
  • Społeczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej dziecka
  • Zdolności i preferencje muzyczne w edukacji dziecka
  • Ewaluacja osiągnięć muzycznych
  • Innowacyjność w edukacji muzycznej
  • Teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona w praktyce rodziców i nauczycieli
  • Relacje dziecko - dorosły w edukacji muzycznej
  • Nieformalne i amatorskie muzykowanie w edukacji dziecka
  • Twórczość w edukacji wczesnoszkolnej
  • Twórczość w edukacji muzycznej dziecka
  • Scena jako przestrzeń edukacji dziecka
  • Festiwale dziecięce i estrada (poza)szkolna
  • Rozwijanie kompetencji estetycznych dziecka
  • Dziecko jako twórca, odbiorca, krytyk
  • Optymalizacja procesów edukacji muzycznej: szkolnej, pozaszkolnej
  • Współpraca nauczycieli muzyki ze środowiskiem
  • Społeczna praktyka edukacyjna nauczycieli muzyki.

dr Jolanta Nowak

Poszukiwanie optymalnych warunków nauczania i wychowania na poziomie edukacji elementarnej, które sprzyjają podniesieniu efektywności procesu kształcenia

W szczególności:

  • rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w świetle koncepcji konstruktywistycznej;
  • poszukiwanie rozwiązań prakseologicznych, służących doskonaleniu procesu kształcenia;
  • wyposażenie ucznia w kulturowe narzędzia myślenia i uczenia się;
  • tutoring rówieśniczy jako wsparcie rozwoju poznawczego dziecka - praca w zespołach;
  • tworzenie wyzwalającego środowiska uczenia się, analiza skuteczności podejmowanych działań pedagogicznych w edukacji elementarnej;
  • określenie kompetencji nauczyciela pracującego z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

dr Izabela Pleth-Kalinowska

  • Efektywność realizacji projektów edukacyjnych
  • Gry problemowe w nauczaniu zintegrowanym
  • Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym
  • Twórcza aktywność dziecka na szczeblu edukacji elementarnej
  • Społeczna integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Psychospołeczne funkcjonowanie rodzeństwa osób niepełnosprawnych intelektualnie
  • Wizerunek idealnego nauczyciela w opinii uczniów, rodziców i nauczycieli
  • Poczucie empatii nauczycieli szkół integracyjnych
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów na początkowym etapie nauczania
  • Rola muzyki w procesie uspołecznienia dzieci niepełnosprawnych
  • Miejsce zabawy w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej
  • Media w pracy dydaktycznej w klasach początkowych
  • Motywowanie rodziców do współpracy z nauczycielem
  • Odpowiedzialność wychowawcza rodziców w świetle opinii nauczyciela nauczania początkowego
  • Wpływ literatury dziecięcej na stymulowanie rozwoju dziecka.

dr Katarzyna Wojciechowska

  • Zachowania zdrowotne dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Otyłość u dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Środowisko rodzinne a kształtowanie się przekonań zdrowotnych dzieci
  • Stosowanie metod ruchowej ekspresji twórczej w przedszkolu.
  • Rozwój somatyczny i motoryczny dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną
  • Edukacja zdrowotna w przedszkolu lub klasach I-III
  • Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną do promocji zdrowia.
  • Czas wolny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Rozwój czynności samoobsługowych u dzieci rozpoczynających i kończących edukację przedszkolną.
  • Wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu lub w szkole
  • Styl życia dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Współpraca nauczycieli z rodzicami we wczesnej adaptacji dziecka do przedszkola.
  • Edukacja ekologiczna w przedszkolu.
  • Poziom dojrzałości społecznej dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Poziom dojrzałości emocjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Hierarchia wartości dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci sześcioletnich.
  • Literatura dziecięca we wspomaganiu wybranych aspektów rozwoju dziecka.

Moduł: Resocjalizacja
dr Monika Gołembowska

  • Podejmowanie zachowań ryzykownych przez młodzież i osoby dorosłe oraz opinie różnych grup społecznych na ten temat
  • Zachowania patologiczne wśród młodzieży uczącej się w Manakamana English Boarding School w Nepalu
  • Tematyka dotycząca współuzależnień
  • Zagadnienia odnoszące się do przemocy w rodzinie
  • Kara pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego. Problematyka kary śmierci – opinie różnych grup społecznych. Funkcjonowanie osób pozbawionych wolności
  • Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania w warunkach instytucjonalnych
  • Wybrane uwarunkowania podejmowania zachowań przestępczych.

dr Agnieszka Latoś, prof. Uczelni

  • Przemoc w rodzinie oraz możliwości jej zapobiegania
  • Zabójstwa dzieci w rodzinie dokonywane przez rodziców lub opiekunów oraz możliwości resocjalizacji sprawców tych czynów
  • Problemy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz możliwości ich resocjalizacji
  • Odpowiedzialność prawna nieletnich za demoralizację oraz czyny karalne.

Moduł: Pedagogika opiekuńcza
dr hab. Ewa Kubiak-Szymborska

  1. Wychowanie, opieka i wspieranie rozwoju różnych sfer osobowości i funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście wyzwań współczesnego świata. Problematyka zagrożeń i trudności w organizacji i przebiegu procesów wychowania, opieki i wspierania przez różne osoby, środowiska, instytucje, organizacje, stowarzyszenia, w tym m.in.:
  • kwestie przestrzegania/ nieprzestrzegania praw dziecka-wychowanka; problemy dyscypliny w wychowaniu, swobody vs przymusu w wychowaniu;
  • zjawiska tolerancji i nietolerancji w procesach wychowawczych;
  • zagadnienia wychowania i opieki w kontekście konsumpcjonistycznej rzeczywistości;
  • kwestie zagrożeń w procesie wychowania dzieci i młodzieży, ale też wzrostu szans rozwojowych tej grupy usytuowane w świecie mediów społecznościowych;
  • idole, wzory osobowe i autorytety współczesnych dzieci/uczniów-wychowanków/podopiecznych, ich źródła i zakres oddziaływań;
  • kwestie ustosunkowań, opinii i ocen dzieci i młodzieży wobec zjawisk i wyzwań współczesnego świata takich jak np. zmiany klimatyczne i degradacja środowiska, terroryzm, niekontrolowane migracje, epidemie chorób itp. i ich implikacje edukacyjno-wychowawcze.
  1. Rodzina współczesna jako środowisko socjalizacji, opieki i wychowania dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, w tym m.in.
  • zakres przeobrażeń funkcji i zadań opiekuńczo-wychowawczych współczesnych rodzin;
  • style, strategie oraz metody wychowania w rodzinie oraz ich skuteczność postrzegana z perspektywy wychowujących i wychowywanych;
  • kwestie opieki i wsparcia seniorów we współczesnych rodzinach;
  • zagadnienia postrzegania, ustosunkowań i ocen dzieci, młodzieży i dorosłych wobec pluralizacji form życia rodzinnego/małżeńskiego/partnerskiego oraz wypełniania przez nie zadań opiekuńczo-wychowawczych i wspierających;
  • problemy wychowania, opieki i wspierania dzieci, młodzieży i seniorów w rodzinach dysfunkcyjnych.