Pedagogika, II stopnia - tematyka seminariów magisterskich
Seminarium magisterskie:
Moduł ogólnopedagogiczny
dr hab. Przemysław Grzybowski, prof. uczelni
- Zagadnienia edukacji międzykulturowej i alternatywnej (działalność edukacyjna organizacji pozarządowych; wychowanie do chorowania, cierpienia i umierania; edukacja w środowiskach nędzy; wolontariat; projekty edukacyjne w warunkach zróżnicowania kulturowego)
- Okoliczności śmiechu w i z edukacji (szkoła jako miejsce zdarzeń komicznych; satyryczny obraz szkoły i oświaty; śmiech uczniów i nauczycieli jako forma integracji społecznej;
- Działalność bydgoskich wychowawców i pedagogów w perspektywie historycznej
Seminarzyści opracowują projekty badawcze metodą krytycznej analizy literatury, których efektem ma być esej naukowy.
Moduł: Animacja społeczno-kulturalna i zarządzanie projektami
dr Monika Lewicka
- Problematyka seminarium poświęcona jest kwestiom związanym z rodziną, macierzyństwem, ojcostwem, rodzicielstwem. Proponowane obszary tematyczne:
- Macierzyństwo i ojcostwo we współczesności.
- Wartość macierzyństwa i ojcostwa.
- Samotne rodzicielstwo.
- Macierzyństwo przedwczesne. Nieletnie macierzyństwo.
Moduł: Edukacja obywatelska i bezpieczeństwo publiczne
dr Kazimierz Czerwiński
- Edukacyjne aspekty działalności stowarzyszenia…
- Stereotypy w przestrzeni publicznej jako wyzwanie dla edukacji
- Manipulacja medialna i jej edukacyjne konteksty
- Najważniejsze zagrożenia bezpieczeństwa publicznego w województwie kujawsko-pomorskim
- Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców … a ich opinie o działalności służb publicznych.
- Funkcjonowanie służb działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego na przykładzie miasta…
- Policja Państwowa i jej współpraca z wybranymi podmiotami publicznymi dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego
- Straż Miejska w … i jej współpraca z wybranymi podmiotami publicznymi dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego
- Znaczenie Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego dla zapewnienia bezpieczeństwa w powiecie…
- Znaczenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych dla zapewnienia bezpieczeństwa w powiecie…
- Zabezpieczenie imprez masowych jako czynnik bezpieczeństwa publicznego.
Moduł: Logopedia
dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. uczelni
- Zaburzenia mowy, języka i komunikacji związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności
- Zaburzenia mowy, języka i komunikacji oraz sposoby radzenia sobie z nimi w doświadczeniach osobistych dzieci, młodzieży i dorosłych
- Funcjonowanie psychospołeczne i komunikacyjne oraz metody wspomagania rozwoju osób z uszkodzonym słuchem
- Wsparcie edukacyjne i terapeutyczne dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (różne kategorie)
- Rola logopedy w edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Rozwój zawodowy logopedów i terapeutów współpracujących z logopedami
- Wsparcie psychospołeczne (w tym za pośrednictwem portali internetowych) w różnego rodzaju zaburzeniach mowy, języka i komunikacji
Przykladowe propozycje tematów prac, jakie można podjąć w ramach seminarium:
- Diagnoza i zaspokajanie specjalnych potrzeb komunikacyjnych uczniów z autyzmem
- Kompetencje komunikacyjne uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Retrospektywna ocena przebiegu terapii logopedycznej osób jąkających się
- Trudności językowe i komunikacyjne uczniów słabosłyszących w warunkach klasy integracyjnej / edukacji włączającej
- Doświadczenia w zakresie adaptacji do zawodu początkujących logopedów w warunkach zatrudnionych we wczesnym wspomaganiu / w przedszkolach (różnego typu) / w szkołach (różnego typu) / w placówkach medycznych
- Doświadczenia zawodowe i budowanie warsztatu pracy logopedów prowadzących prywatną praktykę terapeutyczną
- Portale logopedyczne jako źródło wsparcia dla logopedów / rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi / osób z problemami w zakresie komunikowania się
- Współpraca logopedy z innymi specjalistami w warunkach szkoły specjalnej
- Współpraca logopedy z rodzicami dziecka niesłyszącego.
dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk
Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji i terapii dzieci z trudnościami w rozwoju oraz z chorobą rzadką, często korelującą z niepełnosprawnością intelektualną, wadą wzroku lub/i słuchu, zaburzeniami mowy. W szczególności dotyczą wsparcia dziecka w procesie edukacji, zarównona etapie regresu, jak i stabilizacji choroby, oraz metod i form terapii.
Zagadnienia przykładowe:
- Zaburzenia mowy i komunikacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną
- Wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja logopedyczna dzieci z zespołami genetycznymi
- Mowa i komunikacja dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi
- Wsparcie rodziców dzieci z wrodzonymi zaburzeniami genetycznymi
dr Aldona Molesztak
- Funkcjonowanie młodych dorosłych z dysleksją
- Funkcjonowanie matek (rodziców) dzieci z wadami wymowy
- Zadowolenie z życia logopedów
- Metody wychowania stosowane przez rodziców wobec dzieci
- Odpowiedzialność , tolerancja, miłość, prawda - ich rozumienie, deklarowanie i realizowanie w relacjach osobowych dzieci, młodzieży szkolnej i studentów
- Jakość życia seniorów, małżeństw, dzieci
- Sytuacje krytyczne, konflikty w małżeństwie, ich rodzaje, przyczyny i rozwiązywanie przez
- Relacje rodziców z logopedami
- Współczesne trudności wychowawcze z dziećmi, młodzieżą identyfikowane przez rodziców.
Moduł: Zarządzanie zasobami ludzkimi i doradztwo zawodowe z coachingiem
dr hab. Renata Tomaszewska-Lipiec, prof. uczelni
- Przygotowanie jednostki do zatrudnienia, w tym szczególnie zagadnienia współczesnej edukacji zawodowej w kontekście przeobrażeń gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa uczącego się
- Kształcenie ustawiczne osób w okresie aktywności zawodowej
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w środowisku pracy i przygotowanie osób pracujących do ich stosowania
- Planowanie, rozwój i zarządzanie karierą zawodową
- Podmiotowość pracownika w środowisku pracy
- Transformacja współczesnego zakładu pracy (organizacji)
- Pedagogiczne aspekty funkcjonowania jednostki w środowisku pracy
- Przeobrażenia ludzkiej pracy oraz zjawiska dysfunkcyjne w tym obszarze
- Problematyka relacji zachodzących między pracą zawodową a życiem pozazawodowym.
Moduł: Pedagogika Wczesnoszkolna i Przedszkolna
prof. dr hab. Ewa Filipiak
Edukacja jako czynnik rozwoju jednostki. Konteksty. Problemy. Rozwiązania
W szczególności:
- Dziecko i jego język; uwarunkowania i konteksty rozwoju i edukacji; w tym obszarze kreatywność/twórczość językowa; edukacja i rozwój języka dziecka; język i jego rola w uczeniu, język instrukcji nauczyciela
- Organizacja i wspieranie procesu uczenia, w szczególności: diagnoza i rozwijanie zdolności uczenia się, motywacji i stosowanych przez uczniów strategii uczenia się, rozwijanie myślenia
- Nauczyciel i uczeń w kulturze uczenia (diagnoza problemów - rozwiązania)
- Alternatywne koncepcje edukacji (analiza krytyczna; możliwości aplikacji)
dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, prof. uczelni
- Rozwijanie języka dzieci w młodszym wieku szkolnym i wieku przedszkolnym.
- Skuteczność kształcenia w zakresie poprawności ortograficznej w edukacji wczesnoszkolnej.
- Determinanty zasobu leksykalnego uczniów.
- Świadomość pisma dzieci w wieku 5 - 5,5 lat.
- Nauka czytania i pisania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
- Elementarze - rys historyczny i współczesność.
- Rola ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych w rozwijaniu kompetencji leksykalnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
- Podręcznik do edukacji zintegrowanej jako źródło wzbogacania leksyki uczniów.
dr hab. Paweł Trzos, prof. uczelni
- Muzyka w rozwoju dziecka
- Społeczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej dziecka
- Zdolności i preferencje muzyczne w edukacji dziecka
- Ewaluacja osiągnięć muzycznych
- Innowacyjność w edukacji muzycznej
- Teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona w praktyce rodziców i nauczycieli
- Relacje dziecko - dorosły w edukacji muzycznej
- Nieformalne i amatorskie muzykowanie w edukacji dziecka
- Twórczość w edukacji wczesnoszkolnej
- Twórczość w edukacji muzycznej dziecka
- Scena jako przestrzeń edukacji dziecka
- Festiwale dziecięce i estrada (poza)szkolna
- Rozwijanie kompetencji estetycznych dziecka
- Dziecko jako twórca, odbiorca, krytyk
- Optymalizacja procesów edukacji muzycznej: szkolnej, pozaszkolnej
- Współpraca nauczycieli muzyki ze środowiskiem
- Społeczna praktyka edukacyjna nauczycieli muzyki.
dr Jolanta Nowak
Poszukiwanie optymalnych warunków nauczania i wychowania na poziomie edukacji elementarnej, które sprzyjają podniesieniu efektywności procesu kształcenia
W szczególności:
- rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w świetle koncepcji konstruktywistycznej;
- poszukiwanie rozwiązań prakseologicznych, służących doskonaleniu procesu kształcenia;
- wyposażenie ucznia w kulturowe narzędzia myślenia i uczenia się;
- tutoring rówieśniczy jako wsparcie rozwoju poznawczego dziecka - praca w zespołach;
- tworzenie wyzwalającego środowiska uczenia się, analiza skuteczności podejmowanych działań pedagogicznych w edukacji elementarnej;
- określenie kompetencji nauczyciela pracującego z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
dr Izabela Pleth-Kalinowska
- Efektywność realizacji projektów edukacyjnych
- Gry problemowe w nauczaniu zintegrowanym
- Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym
- Twórcza aktywność dziecka na szczeblu edukacji elementarnej
- Społeczna integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Psychospołeczne funkcjonowanie rodzeństwa osób niepełnosprawnych intelektualnie
- Wizerunek idealnego nauczyciela w opinii uczniów, rodziców i nauczycieli
- Poczucie empatii nauczycieli szkół integracyjnych
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów na początkowym etapie nauczania
- Rola muzyki w procesie uspołecznienia dzieci niepełnosprawnych
- Miejsce zabawy w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej
- Media w pracy dydaktycznej w klasach początkowych
- Motywowanie rodziców do współpracy z nauczycielem
- Odpowiedzialność wychowawcza rodziców w świetle opinii nauczyciela nauczania początkowego
- Wpływ literatury dziecięcej na stymulowanie rozwoju dziecka.
dr Katarzyna Wojciechowska
- Zachowania zdrowotne dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Otyłość u dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Środowisko rodzinne a kształtowanie się przekonań zdrowotnych dzieci
- Stosowanie metod ruchowej ekspresji twórczej w przedszkolu.
- Rozwój somatyczny i motoryczny dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną
- Edukacja zdrowotna w przedszkolu lub klasach I-III
- Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną do promocji zdrowia.
- Czas wolny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Rozwój czynności samoobsługowych u dzieci rozpoczynających i kończących edukację przedszkolną.
- Wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu lub w szkole
- Styl życia dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Współpraca nauczycieli z rodzicami we wczesnej adaptacji dziecka do przedszkola.
- Edukacja ekologiczna w przedszkolu.
- Poziom dojrzałości społecznej dziecka w wieku przedszkolnym.
- Poziom dojrzałości emocjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym.
- Hierarchia wartości dziecka w wieku przedszkolnym.
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci sześcioletnich.
- Literatura dziecięca we wspomaganiu wybranych aspektów rozwoju dziecka.
Moduł: Resocjalizacja
dr Monika Gołembowska
- Podejmowanie zachowań ryzykownych przez młodzież i osoby dorosłe oraz opinie różnych grup społecznych na ten temat
- Zachowania patologiczne wśród młodzieży uczącej się w Manakamana English Boarding School w Nepalu
- Tematyka dotycząca współuzależnień
- Zagadnienia odnoszące się do przemocy w rodzinie
- Kara pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego. Problematyka kary śmierci – opinie różnych grup społecznych. Funkcjonowanie osób pozbawionych wolności
- Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania w warunkach instytucjonalnych
- Wybrane uwarunkowania podejmowania zachowań przestępczych.
dr Agnieszka Latoś, prof. Uczelni
- Przemoc w rodzinie oraz możliwości jej zapobiegania
- Zabójstwa dzieci w rodzinie dokonywane przez rodziców lub opiekunów oraz możliwości resocjalizacji sprawców tych czynów
- Problemy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz możliwości ich resocjalizacji
- Odpowiedzialność prawna nieletnich za demoralizację oraz czyny karalne.
Moduł: Pedagogika opiekuńcza
dr hab. Ewa Kubiak-Szymborska
- Wychowanie, opieka i wspieranie rozwoju różnych sfer osobowości i funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście wyzwań współczesnego świata. Problematyka zagrożeń i trudności w organizacji i przebiegu procesów wychowania, opieki i wspierania przez różne osoby, środowiska, instytucje, organizacje, stowarzyszenia, w tym m.in.:
- kwestie przestrzegania/ nieprzestrzegania praw dziecka-wychowanka; problemy dyscypliny w wychowaniu, swobody vs przymusu w wychowaniu;
- zjawiska tolerancji i nietolerancji w procesach wychowawczych;
- zagadnienia wychowania i opieki w kontekście konsumpcjonistycznej rzeczywistości;
- kwestie zagrożeń w procesie wychowania dzieci i młodzieży, ale też wzrostu szans rozwojowych tej grupy usytuowane w świecie mediów społecznościowych;
- idole, wzory osobowe i autorytety współczesnych dzieci/uczniów-wychowanków/podopiecznych, ich źródła i zakres oddziaływań;
- kwestie ustosunkowań, opinii i ocen dzieci i młodzieży wobec zjawisk i wyzwań współczesnego świata takich jak np. zmiany klimatyczne i degradacja środowiska, terroryzm, niekontrolowane migracje, epidemie chorób itp. i ich implikacje edukacyjno-wychowawcze.
- Rodzina współczesna jako środowisko socjalizacji, opieki i wychowania dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, w tym m.in.
- zakres przeobrażeń funkcji i zadań opiekuńczo-wychowawczych współczesnych rodzin;
- style, strategie oraz metody wychowania w rodzinie oraz ich skuteczność postrzegana z perspektywy wychowujących i wychowywanych;
- kwestie opieki i wsparcia seniorów we współczesnych rodzinach;
- zagadnienia postrzegania, ustosunkowań i ocen dzieci, młodzieży i dorosłych wobec pluralizacji form życia rodzinnego/małżeńskiego/partnerskiego oraz wypełniania przez nie zadań opiekuńczo-wychowawczych i wspierających;
- problemy wychowania, opieki i wspierania dzieci, młodzieży i seniorów w rodzinach dysfunkcyjnych.