Wydział Pedagogiki

Logopedia, studia I stopnia - tematyka seminariów dyplomowych

Seminarium dyplomowe (licencjackie):

dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji i terapii dzieci z trudnościami w rozwoju oraz z chorobą rzadką, często korelującą z niepełnosprawnością intelektualną, wadą wzroku lub/i słuchu, zaburzeniami mowy. W szczególności dotyczą wsparcia dziecka w procesie edukacji, zarównona etapie regresu, jak i stabilizacji choroby, oraz metod i form terapii.

Zagadnienia przykładowe:

  • Złożone potrzeby komunikacyjne i edukacyjne dziecka ze zdiagnozowaną chorobą rzadką
  • Terapia dzieci z wadami wrodzonymi
  • Zaburzenia mowy i komunikacji dzieci z zespołami genetycznymi.
  • Przygotowanie zawodowe i doświadczenia terapeutów pracujących z dziećmi z zespołem wad wrodzonych.

dr Beata Skotnicka

  • Rola i zadania logopedy w edukacji włączającej
  • Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczeń z zaburzeniami komunikacji językowej
  • Inkluzja społeczna osób z zaburzeniami komunikacji językowej
  • Profilaktyka logopedyczna w ujęciu interdyscyplinarnym
  • Przygotowanie szkoły ogólnodostępnej do pracy z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej
  • Diagnoza we wczesnej interwencji  logopedycznej.

dr Maciej Jabłoński

  • Współczesne problemy rozwoju, zaburzeń i wspierania mowy, języka, komunikacji, jakości życia i normalizacji osób z niepełnosprawnościami
  • Różne metody terapeutycznym i edukacji osób chorych i z niepełnosprawnościami;
  • Rodzina dziecka z niepełnosprawnością (rodzeństwo i rodzice dzieci z niepełnosprawnością, roli rodziców i rodzeństwa w procesie wychowania, edukacji  i terapii dziecka z niepełnosprawnością
  • Szkoła jako miejsce kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (szkolne uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży)
  • Zachowania przystosowawcze dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku domowym, szkolnym i rówieśniczym
  • Wykluczenie, marginalizacja ze względu na niepełnosprawność, Inność, niejednoznaczność, unikalność
  • Wspomaganie rozwoju mowy, języka komunikacji dorosłych z niepełnosprawnością
  • Obrazom medialnym osób niepełnosprawnych
  • Role społeczne pełnione przez osoby niepełnosprawne.

dr Aldona Molesztak

  • Zadowolenie z życia młodych dorosłych z dysleksją
  • Funkcjonowanie matek (rodziców) dzieci z wadami wymowy
  • Zadowolenie z życia logopedów
  • Konflikty i ich rozwiązywanie w małżeństwie studenckim
  • Ocena zadowolenia z rożnych sfer życia u żonatych/rozwiedzionych mężczyzn i kobiet.
  • Sytuacje trudne, konflikty w małżeństwie, ich rodzaje, przyczyny i rozwiązywanie przez małżeństwa
  • Komunikacja między małżonkami w okresie czasowego rozstania (praca poza miejscem zamieszkania)
  • Problemy (sytuacja, wspomnienia) kobiet/mężczyzn po wyjazdach na misje stabilizacyjne
  • Rodziny czasowo niepełne
  • Hierarchia wartości współczesnych małżeństw
  • Autorytety współczesnej młodzieży.

dr Halina Laskowska

  • Czynniki wpływające na rozwój mowy dziecka
  • Wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz młodzieży i dorosłych
  • Gotowość szkolna dziecka i czynniki wpływające na jej osiągnięcie
  • Trudności w czytaniu i pisaniu - diagnoza i terapia pedagogiczna
  • Wiedza o głosie i jego higienie wśród różnych grup społecznych i zawodowych
  • Emisja głosu nauczyciela
  • Choroby narządów głosu o podłożu zawodowym
  • Profilaktyka i rehabilitacja zaburzeń głosu
  • Komunikacja osób z zaburzeniami neurologicznym
  • Profilaktyka logopedyczna w kształtowaniu mowy dziecka
  • Funkcjonowanie kobiet w okresie rozłąki z mężem.