Wydział Pedagogiki

Pedagogika wczesnoszkolna, studia I stopnia - tematyka seminariów dyplomowych

Seminarium dyplomowe (licencjackie):

dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, prof. Uczelni

  • Rozwijanie języka dzieci w młodszym wieku szkolnym i wieku przedszkolnym
  • Skuteczność kształcenia w zakresie poprawności ortograficznej w edukacji wczesnoszkolnej
  • Determinanty zasobu leksykalnego uczniów
  • Świadomość pisma dzieci w wieku 5,0 - 5,5 lat
  • Nauka czytania i pisania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
  • Elementarze - rys historyczny i współczesność
  • Rola ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych w rozwijaniu kompetencji leksykalnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
  • Podręcznik do edukacji zintegrowanej jako źródło wzbogacania leksyki uczniów.

dr hab. Paweł Trzos, prof. Uczelni

  • Muzyka w rozwoju dziecka
  • Społeczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej dziecka
  • Zdolności i preferencje muzyczne w edukacji dziecka
  • Ewaluacja osiągnięć muzycznych
  • Innowacyjność w edukacji muzycznej
  • Teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona w praktyce rodziców i nauczycieli
  • Relacje dziecko - dorosły w edukacji muzycznej
  • Nieformalne i amatorskie muzykowanie w edukacji dziecka
  • Twórczość w edukacji wczesnoszkolnej
  • Twórczość w edukacji muzycznej dziecka
  • Scena jako przestrzeń edukacji dziecka
  • Festiwale dziecięce i estrada (poza)szkolna
  • Rozwijanie kompetencji estetycznych dziecka
  • Dziecko jako twórca, odbiorca, krytyk
  • Optymalizacja procesów edukacji muzycznej: szkolnej, pozaszkolnej
  • Współpraca nauczycieli muzyki ze środowiskiem
  • Społeczna praktyka edukacyjna nauczycieli muzyki.

dr Tatiana Grabowska

  • Funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym
  • Zagadnienia adaptacji dziecka w przedszkolu i szkole
  • Prawa dziecka
  • Gotowość i dojrzałość szkolna dziecka
  • Problematyka rozwoju dziecka
  • Sukcesy i niepowodzenia szkolne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
  • Adaptacja dziecka do przedszkola i szkoły
  • Rozwijanie ekspresji i zainteresowań badawczych dziecka
  • Funkcjonowanie dziecka w przedszkolu, szkole w kontekście jego rozwoju
  • Podmiotowość dziecka drogą do odpowiedzialności.

dr Jolanta Nowak

  • Poszukiwanie optymalnych warunków nauczania i wychowania na poziomie edukacji elementarnej, które sprzyjają podniesieniu efektywności procesu kształcenia.
    W szczególności:
  • Rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w świetle koncepcji konstruktywistycznej
  • Poszukiwanie rozwiązań prakseologicznych, służących doskonaleniu procesu kształcenia
  • Wyposażenie ucznia w kulturowe narzędzia myślenia i uczenia się
  • Tutoring rówieśniczy jako wsparcie rozwoju poznawczego dziecka - praca w zespołach
  • Tworzenie wyzwalającego środowiska uczenia się, analiza skuteczności podejmowanych działań pedagogicznych w edukacji elementarnej
  • Określenie kompetencji nauczyciela pracującego z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

dr Izabela Plieth-Kalinowska

  • Efektywność realizacji projektów edukacyjnych
  • Gry problemowe w nauczaniu zintegrowanym
  • Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym
  • Twórcza aktywność dziecka na szczeblu edukacji elementarnej
  • Społeczna integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Psychospołeczne funkcjonowanie rodzeństwa osób niepełnosprawnych intelektualnie
  • Wizerunek idealnego nauczyciela w opinii uczniów, rodziców i nauczycieli
  • Poczucie empatii nauczycieli szkół integracyjnych
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów na początkowym etapie nauczania
  • Rola muzyki w procesie uspołecznienia dzieci niepełnosprawnych
  • Miejsce zabawy w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej
  • Media w pracy dydaktycznej w klasach początkowych
  • Motywowanie rodziców do współpracy z nauczycielem
  • Odpowiedzialność wychowawcza rodziców w świetle opinii nauczyciela nauczania początkowego
  • Wpływ literatury dziecięcej na stymulowanie rozwoju dziecka.

dr Magdalena Kolber

  • Organizacja i wspieranie procesów kształcenia
  • Strategie uczenia się oraz strategie uczenia się języka obcego
  • Rozwijanie zdolności uczenia się oraz rozwijanie zdolności uczenia się języka obcego
  • Rozwijanie uzdolnień językowych
  • Mechanizm, przeciwdziałanie i konsekwencje wyuczonej bezradności
  • Uczeń zdolny (diagnoza i wspomaganie)
  • Motywacja do uczenia się
  • Edukacja pozytywna.

dr Joanna Szymczak

Proponowane tematy badań mogą sytuować się w następujących obszarach problemowych:

  • Refleksyjność i refleksja nauczyciela oraz dziecka dotycząca rzeczywistości edukacyjnej (zdolność obserwowania i analizowania sytuacji edukacyjnych, namysł dotyczący uczenia się)
  • Proces uczenia się nauczyciela i ucznia oraz jego znaczenie dla ich rozwoju (uwarunkowania, strategie, planowanie i organizacja)
  • Dydaktyczne aspekty związane z projektowaniem przez nauczyciela środowiska uczenia się (zespół jako wspólnota uczących się, modele, metody, strategie, style nauczania, monitorowanie procesu uczenia się, informacja zwrotna, współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym)
  • Terapia pedagogiczna (projektowanie sytuacji edukacyjnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poczucie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, metody i strategie pracy, potrzeby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

dr Katarzyna Wojciechowska

  • Zachowania zdrowotne dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Otyłość u dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Środowisko rodzinne a kształtowanie się przekonań zdrowotnych dzieci
  • Stosowanie metod ruchowej ekspresji twórczej w przedszkolu
  • Rozwój somatyczny i motoryczny dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną
  • Edukacja zdrowotna w przedszkolu lub klasach I-III
  • Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną do promocji zdrowia.
  • Czas wolny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Rozwój czynności samoobsługowych u dzieci rozpoczynających i kończących edukację przedszkolną.
  • Wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu lub w szkole
  • Styl życia dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
  • Współpraca nauczycieli z rodzicami we wczesnej adaptacji dziecka do przedszkola
  • Edukacja ekologiczna w przedszkolu
  • Poziom dojrzałości społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
  • Poziom dojrzałości emocjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym
  • Hierarchia wartości dziecka w wieku przedszkolnym
  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci sześcioletnich
  • Literatura dziecięca we wspomaganiu wybranych aspektów rozwoju dziecka.

dr Małgorzata Wiśniewska

  • Terapia pedagogiczna - przygotowanie i poczucie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; strategie i metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów, rodziców i nauczycieli, zwłaszcza w kontekście wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym poczucie kompetencji nauczycieli, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Współpraca z rodzicami - formy współpracy, ich powszechność i skuteczność w opinii podmiotów edukacyjnych
  • Kultura organizacyjna w oświacie.