Wydział Pedagogiki

Pedagogika, studia I stopnia - tematyka seminariów dyplomowych

Seminaria dyplomowe (licencjackie):

Moduł: Animacja społeczna i zarządzanie kulturą
dr Monika Lewicka

Problematyka seminarium dotyczy zagadnień związanych z rodziną, wartościami i młodzieżą. Proponowane obszary tematyczne:

  • Rodzina jako wartość. Rodzina i wartości rodzinne
  • Rodzina i jej funkcjonowanie we współczesnym świecie. Przemiany, przyczyny, perspektywy (struktura i funkcje rodziny, relacje rodzinne, role rodzinne)
  • Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego (związki nieformalne, małżeństwo bezdzietne z wyboru, osoby samotne z wyboru, związki homoseksualne, samotne rodzicielstwo z wyboru)
  • Rodzina jako środowisko wychowawcze
  • Plany życiowe studentów
  • Hierarchia wartości młodzieży.

Moduł: Edukacja obywatelska i bezpieczeństwo publiczne
dr Kazimierz Czerwiński

  • Edukacyjne aspekty działalności stowarzyszenia…
  • Wspólnota parafialna jako miejsce działalności społecznej
  • Student (uczeń szkoły średniej) jako uczestnik demokracji obywatelskiej
  • Rada Szkoły jako element funkcjonowania demokracji obywatelskiej
  • Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
  • Debata w rzeczywistości szkolnej
  • Stereotypy w przestrzeni publicznej jako wyzwanie dla edukacji
  • Manipulacja medialna i jej edukacyjne konteksty
  • Konsumeryzm i jego obecność w mediach
  • Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców … a ich opinie o działalności służb publicznych
  • Funkcjonowanie służb działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego na przykładzie miasta…
  • Zabezpieczenie imprez masowych jako czynnik bezpieczeństwa publicznego.

Moduł: Doradztwo zawodowe i personalne z coachingiem
dr hab. Renata Tomaszewska-Lipiec, prof. uczelni

  • Przygotowanie jednostki do zatrudnienia, w tym szczególnie zagadnienia współczesnej edukacji zawodowej w kontekście przeobrażeń gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa uczącego się
  • Kształcenie ustawiczne osób w okresie aktywności zawodowej
  • Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w środowisku pracy i przygotowanie osób pracujących do ich stosowania
  • Planowanie, rozwój i zarządzanie karierą zawodową
  • Podmiotowość pracownika w środowisku pracy
  • Transformacja współczesnego zakładu pracy (organizacji)
  • Pedagogiczne aspekty funkcjonowania jednostki w środowisku pracy
  • Przeobrażenia ludzkiej pracy oraz zjawiska dysfunkcyjne w tym obszarze
  • Problematyka relacji zachodzących między pracą zawodową a życiem pozazawodowym.

dr Katarzyna Ludwikowska

  • Wychowanie do pracy i przez pracę oraz orientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
  • Szkolne doradztwo zawodowe – w perspektywie ucznia i doradcy
  • Poradnictwo i doradztwo zawodowe realizowane w resorcie pracy oraz w sektorze niepublicznym
  • Problematyka przygotowania do zatrudnienia i zatrudnialności w perspektywie gospodarki opartej na wiedzy oraz społeczeństwa uczącego się
  • Badanie wyników pracy szkół różnego szczebla, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia losów absolwentów i ich przydatności zawodowej
  • Problematyka szkolnictwa wyższego
  • Strategie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych
  • Tutoring jako innowacyjna metoda zindywidualizowanej współpracy w toku procesów edukacyjnych;
  • Współczesne problemy rynku pracy
  • Andragogiczne implikacje procesów edukacyjnych
  • Pedagogiczne aspekty procesu budowania kompetencji interpersonalnych/umiejętności społecznych.

Moduł: Opieka nad dzieckiem i wczesne wspomaganie rozwoju 
dr hab. Paweł Trzos, prof. uczelni

  • Rodzina jako środowisko rozwoju dziecka
  • Dziecko w rodzinie: instytucjonalne formy wsparcia
  • Rozwijanie kompetencji poznawczych dziecka
  • Kulturowa i aksjologiczna przestrzeń edukacji dziecka

Moduł: Opieka i wychowanie z profilaktyką społeczną
dr Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz

  • Kompetencje dzieci i młodzieży w chorobie
  • Wsparcie społeczne w sytuacjach trudnych
  • Zachowania zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych (prawidłowe odżywianie, używki, aktywność fizyczna, radzenie sobie ze stresem)
  • Problemy dotyczące funkcjonowania osób starszych
  • Zachowania seksualne młodzieży.

dr Violeta Junik

  • Problemy diagnozy i wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjalnych
  • Zagrożenia rozwoju psychospołecznego dzieci tkwiące w rodzinie, szkole lub otoczeniu społecznym
  • Czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem zachowań problemowych (m. in. używanie substancji psychoaktywnych) zagrażających ich prawidłowemu rozwojowi psychospołecznemu tkwiące w rodzinie, szkole i otoczeniu społecznym
  • Uwarunkowania i tworzenie pozytywnego klimatu szkoły sprzyjającego prawidłowemu rozwojowi psychospołecznemu uczniów, poprawie relacji społecznych w szkole oraz wzrostowi efektywności kształcenia i wychowania
  • Projektowanie oddziaływań wspomagających rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych.

Moduł: Resocjalizacja (cykl 2017-2020; 2018-2021 tylko st. niestacjonarne)
dr Monika Gołembowska

  • Podejmowanie zachowań ryzykownych przez młodzież  oraz opinie różnych grup społecznych na ten temat
  • Tematyka dotycząca współuzależnień oraz alkoholowego zespołu płodowego (FAS)
  • Zagadnienia odnoszące się do przemocy w rodzinie
  • Problematyka kary śmierci - opinie różnych grup społecznych
  • Funkcjonowanie osób pozbawionych wolności
  • Wybrane uwarunkowania podejmowania studiów na specjalności resocjalizacja.

dr Agnieszka Latoś, prof. uczelni

  • Przemoc w rodzinie oraz możliwości jej zapobiegania
  • Zabójstwa dzieci w rodzinie dokonywane przez rodziców lub opiekunów oraz możliwości resocjalizacji sprawców tych czynów
  • Problemy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz możliwości ich resocjalizacji
  • Odpowiedzialność prawna nieletnich za demoralizację oraz czyny karalne.