19 grudnia 2018
modyfikacja: 17.03.2021 12:41
Pedagogika, studia I stopnia - tematyka seminariów dyplomowych
Seminaria dyplomowe (licencjackie):
Moduł: Animacja społeczna i zarządzanie kulturą
dr Monika Lewicka
Problematyka seminarium dotyczy zagadnień związanych z rodziną, wartościami i młodzieżą. Proponowane obszary tematyczne:
- Rodzina jako wartość. Rodzina i wartości rodzinne
- Rodzina i jej funkcjonowanie we współczesnym świecie. Przemiany, przyczyny, perspektywy (struktura i funkcje rodziny, relacje rodzinne, role rodzinne)
- Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego (związki nieformalne, małżeństwo bezdzietne z wyboru, osoby samotne z wyboru, związki homoseksualne, samotne rodzicielstwo z wyboru)
- Rodzina jako środowisko wychowawcze
- Plany życiowe studentów
- Hierarchia wartości młodzieży.
Moduł: Edukacja obywatelska i bezpieczeństwo publiczne
dr Kazimierz Czerwiński
- Edukacyjne aspekty działalności stowarzyszenia…
- Wspólnota parafialna jako miejsce działalności społecznej
- Student (uczeń szkoły średniej) jako uczestnik demokracji obywatelskiej
- Rada Szkoły jako element funkcjonowania demokracji obywatelskiej
- Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
- Debata w rzeczywistości szkolnej
- Stereotypy w przestrzeni publicznej jako wyzwanie dla edukacji
- Manipulacja medialna i jej edukacyjne konteksty
- Konsumeryzm i jego obecność w mediach
- Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców … a ich opinie o działalności służb publicznych
- Funkcjonowanie służb działających na rzecz bezpieczeństwa publicznego na przykładzie miasta…
- Zabezpieczenie imprez masowych jako czynnik bezpieczeństwa publicznego.
Moduł: Doradztwo zawodowe i personalne z coachingiem
dr hab. Renata Tomaszewska-Lipiec, prof. uczelni
- Przygotowanie jednostki do zatrudnienia, w tym szczególnie zagadnienia współczesnej edukacji zawodowej w kontekście przeobrażeń gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa uczącego się
- Kształcenie ustawiczne osób w okresie aktywności zawodowej
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w środowisku pracy i przygotowanie osób pracujących do ich stosowania
- Planowanie, rozwój i zarządzanie karierą zawodową
- Podmiotowość pracownika w środowisku pracy
- Transformacja współczesnego zakładu pracy (organizacji)
- Pedagogiczne aspekty funkcjonowania jednostki w środowisku pracy
- Przeobrażenia ludzkiej pracy oraz zjawiska dysfunkcyjne w tym obszarze
- Problematyka relacji zachodzących między pracą zawodową a życiem pozazawodowym.
dr Katarzyna Ludwikowska
- Wychowanie do pracy i przez pracę oraz orientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
- Szkolne doradztwo zawodowe – w perspektywie ucznia i doradcy
- Poradnictwo i doradztwo zawodowe realizowane w resorcie pracy oraz w sektorze niepublicznym
- Problematyka przygotowania do zatrudnienia i zatrudnialności w perspektywie gospodarki opartej na wiedzy oraz społeczeństwa uczącego się
- Badanie wyników pracy szkół różnego szczebla, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia losów absolwentów i ich przydatności zawodowej
- Problematyka szkolnictwa wyższego
- Strategie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych
- Tutoring jako innowacyjna metoda zindywidualizowanej współpracy w toku procesów edukacyjnych;
- Współczesne problemy rynku pracy
- Andragogiczne implikacje procesów edukacyjnych
- Pedagogiczne aspekty procesu budowania kompetencji interpersonalnych/umiejętności społecznych.
Moduł: Opieka nad dzieckiem i wczesne wspomaganie rozwoju
dr hab. Paweł Trzos, prof. uczelni
- Rodzina jako środowisko rozwoju dziecka
- Dziecko w rodzinie: instytucjonalne formy wsparcia
- Rozwijanie kompetencji poznawczych dziecka
- Kulturowa i aksjologiczna przestrzeń edukacji dziecka
Moduł: Opieka i wychowanie z profilaktyką społeczną
dr Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz
- Kompetencje dzieci i młodzieży w chorobie
- Wsparcie społeczne w sytuacjach trudnych
- Zachowania zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych (prawidłowe odżywianie, używki, aktywność fizyczna, radzenie sobie ze stresem)
- Problemy dotyczące funkcjonowania osób starszych
- Zachowania seksualne młodzieży.
dr Violeta Junik
- Problemy diagnozy i wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjalnych
- Zagrożenia rozwoju psychospołecznego dzieci tkwiące w rodzinie, szkole lub otoczeniu społecznym
- Czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem zachowań problemowych (m. in. używanie substancji psychoaktywnych) zagrażających ich prawidłowemu rozwojowi psychospołecznemu tkwiące w rodzinie, szkole i otoczeniu społecznym
- Uwarunkowania i tworzenie pozytywnego klimatu szkoły sprzyjającego prawidłowemu rozwojowi psychospołecznemu uczniów, poprawie relacji społecznych w szkole oraz wzrostowi efektywności kształcenia i wychowania
- Projektowanie oddziaływań wspomagających rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych.
Moduł: Resocjalizacja (cykl 2017-2020; 2018-2021 tylko st. niestacjonarne)
dr Monika Gołembowska
- Podejmowanie zachowań ryzykownych przez młodzież oraz opinie różnych grup społecznych na ten temat
- Tematyka dotycząca współuzależnień oraz alkoholowego zespołu płodowego (FAS)
- Zagadnienia odnoszące się do przemocy w rodzinie
- Problematyka kary śmierci - opinie różnych grup społecznych
- Funkcjonowanie osób pozbawionych wolności
- Wybrane uwarunkowania podejmowania studiów na specjalności resocjalizacja.
dr Agnieszka Latoś, prof. uczelni
- Przemoc w rodzinie oraz możliwości jej zapobiegania
- Zabójstwa dzieci w rodzinie dokonywane przez rodziców lub opiekunów oraz możliwości resocjalizacji sprawców tych czynów
- Problemy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz możliwości ich resocjalizacji
- Odpowiedzialność prawna nieletnich za demoralizację oraz czyny karalne.