Wydział Pedagogiki

Wykwalifikowani, aktywni, komunikatywni - absolwenci UKW

Strona projektu: komunikatywni.ukw.edu.pl

21 marca 2016 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucja Pośrednicząca dla Osi III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 zakończyło ocenę formalno-merytoryczną wniosków złożonych w odpowiedzi na konkurs nr 1/PRK/POWER/3.1/2015

w Programie Rozwoju Kompetencji, w ramach Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Komisja Oceny Projektów rozpatrzyła i oceniła 435 wniosków o przyznanie dofinansowania, z czego tylko 61 wniosków uzyskało ocenę pozytywną i zostało skierowanych do dofinansowania. Projekt UKW pt. "Wykwalifikowani, aktywni, komunikatywni - absolwenci UKW" uzyskał łączną sumę 99 punktów i znalazł się na 27. miejscu listy rankingowej, uzyskując 2 899 722,70 zł dofinansowania projektu.

Projekt wdrożeniowy pn. „Wykwalifikowani, aktywni, komunikatywni -  absolwenci UKW” powstał dzięki współpracy Biura Funduszy Europejskich i Współpracy z Regionem z przedstawicielkami Wydziału Pedagogiki i Psychologii: dr Anną Rutkowską z Katedry Pedagogiki Społecznej i mgr Katarzyną Ludwikowską z Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki oraz przedstawicielami Instytutu Mechaniki i Informatyki Stosowanej: dr. Piotrem Kotlarzem i mgr Marcinem Kempińskim.

Celem projektu jest wzrost kompetencji niezbędnych na rynku pracy wśród studentek i studentów UKW z kierunków technicznych i pedagogicznych. Projekt przewiduje podnoszenie kompetencji komunikacyjnych, informatycznych, analitycznych i zawodowych z zakresu przedsiębiorczości, zdiagnozowanych przez pracodawców jako najbardziej pożądane. Grupą docelową jest 360 studentek i studentów (240K i 120M) ostatnich dwóch semestrów studiów I i II stopnia Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Zaplanowane zadania obejmują:

  •  certyfikowane szkolenia i warsztaty kształcące kompetencje,
  •  dodatkowe zadania praktyczne - zespoły projektowe oraz wymianę dobrych praktyk,
  •  współpracę studentów z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Ważnym elementem projektu jest interdyscyplinarność i praktyczna współpraca różnych kierunków. W toku realizacji projektu tworzone są studenckie zespoły projektowe składające się ze studentek i studentów kierunków technicznych i pedagogicznych, którzy wspólnie opracowują projekt/narzędzie, w odpowiedzi na potrzeby pracodawców.
W założeniu zadanie to ma przybliżyć studentkom i studentom realia współczesnego rynku pracy. Połączenie kierunków przyczyni się do ukształtowania i wzmocnienia kompetencji komunikacyjnych,  analitycznych i informatycznych w zakresie znacznie szerszym, niż miałoby to miejsce w przypadku grup składających się ze studentek i studentów tych samych kierunków studiów.

Istotą projektu jest zwiększenie szans absolwentów na rynku pracy, budowanie relacji zawodowych i transfer kompetencji, pomiędzy studentkami i studentami kierunków technicznych – pożądanych z punku widzenia obszarów kluczowych dla gospodarki oraz studentek i studentów kierunków społecznych związanych z opieką całożyciową, włączaniem społecznym i zawodowym osób niepełnosprawnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Termin realizacji projektu:
marzec 2016 r. – luty 2019 r.