Wydział Pedagogiki

Urządzanie uniwersytetu - dyskursywny obraz współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce

Strona projektu: dyskurs.ukw.edu.pl

Projekt badawczy dr Heleny Ostrowickiej pt. Urządzanie uniwersytetu - dyskursywny obraz współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce uzyskał finansowanie  w wysokości 600 455 zł w konkursie Narodowego Centrum Nauki - SONATA BIS.W tej edycji konkursu SONATA BIS złożonych zostało 414 wniosków, z czego do finansowania zaklasyfikowano tylko 57 (czyli ok. 13 %).

Planowane badania mają charakter interdyscyplinarny - łączą teorie dyskursu, wiedzy i władzy z analizą zmian zarówno w edukacji akademickiej, jak i w samej idei uniwersytetu. Tytułowa kategoria „urządzania” („gouvernementalité” tłumaczone również jako „rządomyślność”) odsyła do prac francuskiego filozofa, Michela Foucaulta. Określa ona perspektywę analityczno-krytyczną wobec analizowanych w trzech kontekstach (medialnym, naukowym i rządowym) dyskursów wiedzy i władzy. Badacze zainteresowani obrazem współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce koncentrują uwagę na procesie tworzenia – w tym wielogłosowym i heterogenicznym dyskursie – tożsamości uniwersytetu. Łączy ich troska o pedagogiczny sens edukacji akademickiej. Dzisiaj, w dobie podważania etosu uniwersytetu, wydarzeń interpretowanych w kategoriach „punktów krańcowych” i kryzysowych dla rozwoju nauki w Polsce badania nad tożsamością uniwersytetu są szczególnie potrzebne i ważne społecznie. Projekt zakończy się w 2019 roku.