Projekt: Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży
W Instytucie Pedagogiki realizowany jest obecnie projekt, który uzyskał dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia (Umowa nr 81/H/E/2014; konkurs ogłoszony przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii). Kierownikiem projektu jest dr Jolanta Jarczyńska, a jego tytuł brzmi: Wydanie książki pod redakcją naukową dotyczącej uzależnień behawioralnych i zachowań ryzykownych młodzieży. Realizacja projektu rozpoczęła się 1.07.2014 r. i będzie trwała do 31.12.2014 r.
Celem projektu jest opracowanie, publikacja, promocja oraz dystrybucja książki w nakładzie 1000 egzemplarzy pod redakcją naukową dr Jolanty Jarczyńskiej, dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych, a zwłaszcza tematyki hazardu. Zatytułowana ona jest następująco: Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria – Diagnoza – Profilaktyka – Terapia.
Realizacja tego zadania ma na celu zwiększenie dostępności wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych oraz kompetencji zawodowych realizatorów programów profilaktycznych, terapeutów uzależnień i lekarzy.
Proponowana książka posiada recenzję naukową napisaną przez Prof. Barbarę Woynarowską z Uniwersytetu Warszawskiego. Zawiera ona prezentację koncepcji teoretycznych, wyników badań empirycznych i przykłady „dobrych praktyk” dotyczących aktualnych, często nowych zaburzeń i zagrożeń prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, takich jak: agresja i przemoc elektroniczna, w tym „przebywanie w sieci”, hazard oraz prostytucja i pornografia nieletnich, itp. Ma dostarczyć czytelnikom podstawowej wiedzy na temat ww. zagrożeń i zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży, przedstawić ich specyfikę, możliwe sposoby ich pomiaru oraz identyfikacji towarzyszących im czynników ryzyka i czynników chroniących, jak również wskazać sposoby niesienia im pomocy.