2023 rok
Kon(teksty)zmiany. Praktyka skoncentrowana na rozwiązaniach w pracy z zagrożoną młodzieżą w warunkach stacjonarnych
Jacek Szczepkowski
rok wydania: 2023
ISBN: 978-83-66951-47-1
Przesłanką do napisania książki było to - oddając głos Autorowi - że: "Sygnały dotyczące kondycji psychofizycznej młodzieży od wielu lat mają charakter alarmujący. Problemy ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi manifestują się w różnorodny sposób, często przybierając postać zachowań autodestrukcyjnych, takich jak samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, myśli samobójcze, czy też związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych, bądź zachowaniami mogącymi prowadzić do uzależnień behawioralnych. Zastrzeżenia budzi także zakres i jakość oferty pomocowej, czyli możliwość skorzystania przez dzieci i młodzież oraz ich rodziny z pomocy profesjonalistów. I nie chodzi w tym przypadku wyłącznie o ambulatoryjne formy pomocy, tj. o dostępność lekarzy psychiatrów, konsultacji psychologiczno-pedagogicznych i terapii, ale także o opiekę rezydencjonalną, która w niektórych przypadkach jest wskazana czy wręcz niezbędna. Mam tutaj na myśli różne instytucje o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, resocjalizacyjnym, terapeutycznym czy leczniczym, które zapewniają opiekę stacjonarną, całodobową, i które przeznaczone są dla adolescentów przejawiających zachowania problemowe lub też trafiających tam ze względu na niewydolność wychowawczą własnych rodziców. (.) Jednym ze wskazań z tego wynikających jest teza, że opieka i pomoc w tego typu placówkach dla nieletnich winna mieć charakter również terapeutyczny. Dzieci i młodzież, które tam trafiają mają bowiem za sobą różne doświadczenia, które zwiększają ryzyko nieprawidłowego funkcjonowania w przyszłości". Wspomniane przez Autora placówki określają krąg odbiorców, do których adresowana jest książka. Oprócz badaczy kwestii podjętych w monografii są to pedagodzy i psycholodzy oraz terapeuci i psychiatrzy zatrudnieni we wspomnianych placówkach, a także wykładowcy i studenci z kierunków przygotowujących do pracy z "trudną" młodzieżą, w trosce o której prawidłowy rozwój społeczny i psychiczny powstała ta publikacja. Druk książki został dofinansowany przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
Człowiek w organizacji Tom II: Współczesny Wymiar pedagogiczny
Renata Tomaszewska
Ryszard Gerlach
Bydgoszcz 2023
ISBN 978-83-8018-608-8
„Publikacja ta jest niezwykle wartościowym i oczekiwanym na rynku księgarskim dziełem tak z punktu widzenia poznawczego, jak i praktyki edukacyjnej. Stanowi istotne kompendium aktualnej wiedzy pedagogicznej dla studentów, nauczycieli akademickich i menadżerów odnoszące się do ludzkiej pracy, jej funkcji wychowawczej i możliwości rozwoju człowieka w organizacji. Należy bowiem pamiętać, że człowiek jako podmiot pracy stanowi największą wartość każdej organizacji. Jego wiedza, umiejętności zawodowe, motywacja osiągnieć zawodowych i potencjał twórczy oraz możliwości rozwoju decydują o wynikach pracy. Dlatego z wielkim uznaniem odnoszę się do tej kolejnej, niezwykle wartościowej inicjatywy wydawniczej Renaty Tomaszewskiej i Ryszarda Gerlacha.
- Kariera naukowa a macierzyństwo
Ewa Krause
Bydgoszcz 2023
ISBN 978-83-8018-626-2
ISBN 978-83-8018-627-9 (e-book)
s. 838, oprawa twarda
Książka poświęcona jest problemowi godzenia przez kobiety pracy naukowca z macierzyństwem. Walorem publikacji są przedstawione przez E. Krause rekomendacje, jakie zmiany prawne, organizacyjne należałoby wprowadzić na uczelniach, aby stały się one bardziej przyjazne dla kobiet-matek. Rozprawa wyraźnie poszerza dyskurs na temat ról rodzinnych i zawodowych kobiet w sektorze nauki i szkolnictwa wyższego.
- Dzieci z rzadkimi chorobami neurologicznymi. Zasoby oraz potrzeby edukacyjne i komunikacyjne
Agnieszka Kamyk-Wawryszuk
Bydgoszcz 2023
ISBN 978-83-8018-584-5
ISBN 978-83-8018-585-2 (e-book)
s. 508, oprawa miękka
Problem tego, jak funkcjonują dzieci z rzadkimi chorobami neurologicznymi, jaka jest ich sytuacja społeczna, w szczególności w kontekście potrzeb i zasobów komunikacyjnych i edukacyjnych, jest stosunkowo słabo rozpoznany empirycznie, szczególnie w naszym kraju. Natomiast osoby z rzadkimi zespołami neurologicznymi stanowią grupę, która wymaga szczególnego wsparcia w celu wyrównania szans w dążeniu do jak najwyższej jakości życia.
Efektywne wsparcie powinno być zawsze oparte na zasobach danej jednostki. Rozpoznanie tych zasobów wydaje się zatem kluczowe w osiągnięciu zamierzonych celów, szczególnie w sytuacji dziecka znajdującego się w tak trudnej sytuacji, jaką stanowi rzadka choroba neurologiczna. Autorka podczas swoich badań przeanalizowała funkcjonowanie chorych dzieci w perspektywie ich potrzeb i zasobów, a nie tylko ograniczeń. W ten sposób wypełniła lukę dotyczącą wiedzy o dzieciach z rzadkimi chorobami neurologicznymi w kontekście ich potrzeb i zasobów komunikacyjnych oraz edukacyjnych. Z pewnością z wyników tych badań i analizy wniosków skorzystają zarówno specjaliści, jak i osoby zainteresowane tematem z przyczyn osobistych.
- Śmiech z edukacji. Komiczny obraz edukacji w polskiej kulturze śmiechu. Tom 1
Założenia, idee i analizy; Śmiech z edukacji. Komiczny obraz edukacji w polskiej kulturze śmiechu. Tom 2 Cytaty, przykłady i komentarze
Przemysław Grzybowski
Bydgoszcz 2023
ISBN 978-83-8018-502-9
ISBN 978-83-8018-503-6 (e-book)
Śmiech z edukacji. Komiczny obraz edukacji w polskiej kulturze śmiechu zawiera charakterystykę polskiej kultury śmiechu pod kątem występowania w niej wątków dotyczących edukacji – szczególnie szkoły i systemu oświaty. Na tom pierwszy składa się wprowadzenie teoretyczne na temat kultury śmiechu, komizmu, wspólnot śmiechu i wspólnot nienawiści; analizy dotyczące kultury ludowej i popularnej jako źródeł komicznych motywów i wzorców osobowych w literaturze; charakterystyki działalności pionierów literackiego śmiechu z edukacji; uwagi o komicznych wzorach osobowych występujących m.in. w kulturze śmiechu PRL oraz twórczości teatralnej, estradowej, radiowej i telewizyjnej. Część analityczną wieńczy przegląd badań polskich pedagogów zajmujących się zjawiskiem śmiechu w kulturze szkoły, charakterystyka komicznych zjawisk w akademickiej kulturze śmiechu oraz analiza tekstów zawartych w drugim tomie. Tom drugi jest załączony na płycie CD. Zawiera chronologiczne zestawienie ponad 700 przykładów komicznych utworów dotyczących edukacji z lat 1496–2017.Jest to pierwsze w Polsce opracowanie tego rodzaju.
- Biograficzne istnienie w opowieści
Amelia Krawczyk-Bocian
Bydgoszcz 2023
ISBN 978-83-8018-541-8
ISBN 978-83-8018-542-5 (e-book)
Problematykę recenzowanej pracy trafnie odzwierciedla jej tytuł: Biograficzne istnienie w opowieści. Autorka z perspektywy badaczki osadzonej w tradycji badań narracyjnych próbuje zarysować świat sensów i znaczeń biograficznych opowieści współczesnego człowieka. Czyni to w odwołaniu do własnych doświadczeń związanych z prowadzonymi wywiadami narracyjnymi, ale wywód buduje wokół czterech portretów biograficznych opowieści zainspirowanych kolejno: konstruktem czułego narratora Olgi Tokarczuk, konceptem opowiadacza zdarzeń Jeana-Paula Sartre’a, Tischnerowską ideą człowieka dramatu oraz tożsamością narracyjną w ujęciu Paula Ricoeura. (Z recenzji dr hab. Renaty Wawrzyniak-Beszterdy, prof. UAM)
-
Cele wychowania harcerskiego Związku Harcerstwa Polskiego i Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. Analiza porównawcza w latach 1989-2019, w świetle wybranych dokumentów
Katarzyna Marszałek
Bydgoszcz 2023
ISBN 978-83-8018-587-6
ISBN 978-83-8018-588-3 (e-book)
W niniejszej pracy opisuję i porównuję wewnętrzne, instytucjonalne (…) uporządkowanie celów wychowania harcerskiego ZHP i ZHR w latach 1989-2019, z racji tego, że obie organizacje podejmują działalność wychowawczą, rozumianą jako rodzaj działań społecznych charakteryzujących się następującymi właściwościami konstytutywnymi: akomodacją, aproksymacją oraz indoktrynacją (…). Stowarzyszenia te poprzez aktywności indywidualne i wspólnotowe stwarzają możliwości rozwoju i samorozwoju zmierzającego w określonym kierunku/kierunkach, w oparciu o przyjęty kanon wartości.
Na przestrzeni analizowanych lat stowarzyszenia formułowały w swych dokumentach zestawy celów wychowania. Przyjmuję za Kazimierzem Denkiem, następujące rozróżnienie celów wychowania: naczelne, ogólne, pośrednie, szczegółowe i operacyjne (…). Przedmiotem mojej refleksji jest założona funkcja społeczna ZHP i ZHR (…) wyrażana w naczelnych i ogólnych celach wychowania harcerskiego, określona w statutach i innych aktach tych stowarzyszeń, to jest w źródłach wtórnych (…)opracowanych przy wykorzystaniu schematu badań historycznych. (z Przedmowy)