2022 rok
- Satysfakcja z życia a wypalenie macierzyńskie. Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny
Monika Lewicka
Bydgoszcz 2022
ISBN 978-83-8018-571-5
ISBN 978-83-8018-572-2 (e-book)
Książka jest próbą ujęcia ważnych i aktualnych dla pedagogiki zagadnień, zwłaszcza zorientowanych na wyzwania współczesnej pedagogiki rodziny, która stanowi kierunek zainteresowań pedagogiki społecznej. Teoretyczny opis przedmiotu badań uzasadnia fakt, iż refleksja nad rodziną wyrasta z bogatej tradycji europejskiej, tu szczególnie odnosząc się do krajowego i anglojęzycznego piśmiennictwa. Przedstawione badania własne umożliwiają reinterpretację znanych pojęć, jak choćby: rodziny, rodzicielstwa i macierzyństwa, a co najważniejsze – inspirują (w świetle przeglądu doniesień ze świata teorii i empirii) próbę konfrontacji wizerunku macierzyństwa jako kategorii wyjaśnianej związkami z satysfakcją z życia czy z trudnościami tzw. wypalenia rodzicielskiego. Przedstawiony materiał może być przyczynkiem do dalszych badań i praktycznego stosowania rozwiązań w zakresie wsparcia współczesnych matek zmagających się z problemami wypalenia macierzyńskiego.
- Człowiek w organizacji. Na osi czasu. Od historycznych do prognostycznych kierunków rozwoju. T. 1
Renata Tomaszewska, Ryszard Gerlach
Bydgoszcz 2022
ISBN: 978-83-8018-555-5
W przeszłości w pedagogice, w tym w subdyscyplinie pedagogice pracy, wyodrębniano obszar problemowy funkcjonujący pod nazwą ‘pedagogika zakładu pracy’. W jego ramach zajmowano się zarówno refleksją teoretyczną, jak i analizami empirycznymi poświęconymi funkcjonowaniu jednostki w środowisku pracy. Przedmiotem szczególnych zainteresowań była prowadzona działalność edukacyjna– kształcąca i wychowawcza oraz działalność humanizacyjna. Z upływem czasu i zachodzącymi przemianami cywilizacyjnymi, zwłaszcza systemowymi w Polsce, pedagogika zakładu pracy stała się zapomnianym działem pedagogiki. Naszym celem jako autorów, a jednocześnie pedagogów pracy, jest ponowne zwrócenie uwagi reprezentantów i adeptów tej dyscypliny na pedagogiczne właściwości organizacji rozumianych jako środowisko pracy zawodowej jednostki, które choć uległy zapomnieniu, to przecież nadal istnieją i charakteryzują niemal każdy zakład pracy. Rezygnacja badaczy z tego obszaru problemowego jest przesłanką dla naszych poszukiwań jego współczesnego, pedagogicznego wymiaru. Prezentowane treści wyrosły z przekonania o potrzebie powrotu do problematyki, jaką zajmowała
się pedagogika zakładu pracy, a także z potrzeby jej poszerzenia i zaktualizowania o współczesne realia charakteryzujące gospodarkę i społeczeństwo. Zmiany cywilizacyjne oraz systemowe nie uzasadniają odejścia pedagogów od tego działu, a wręcz przeciwnie – naszym zdaniem tym bardziej wzmaga-ją konieczność analiz poświęconych pedagogicznemu wymiarowi współczesnych organizacji, często – ze względu na czas i energię im poświęcaną – nazywanych drugim domem. Ponadto, tam gdzie jest człowiek, zawsze będziemy mówić o określonych właściwościach pedagogicznych miejsca czy środowiska....
-
Zaburzenia mowy i komunikacji dziecka z chorobą rzadką. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii
Agnieszka Kamyk-Wawryszuk (red.)
Bydgoszcz 2022
ISBN 978-83-8018-549-4
ISBN 978-83-8018-550-0 (e-book)
W książce przedstawione zostały możliwości logopedy, terapeuty zajęciowego i pedagoga w diagnozie i terapii osób z rzadkimi chorobami genetycznymi. Autorzy prac poruszyli problematykę zaburzeń mowy i komunikacji u dziecka z zespołami: delecji 5p (zespołem Cri du Chat), Klinefeltera, Dravet, Aperta, z rzadką mutacją genetyczną genu FOXP1, z duplikacją chromosomu Xq28, z delecją w 13. chromosomie i z wodogłowiem. Przyjrzeli się zaburzeniom głosu u dziecka po operacji guza pnia mózgu, opóźnionemu rozwojowi mowy u dziecka z podejrzeniem choroby genetycznej, komunikacji wykorzystującej metodę psychodramy u dziecka z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. Publikacja znajdzie szerokie grono odbiorców wśród logopedów, psychologów, pedagogów, terapeutów i wszystkich osób zainteresowanych tematyką zaburzeń mowy i komunikacji.
- Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych
Helena Ostrowicka
"(...)Autorka w stosunkowo krótkim czasie stała się uznaną ekspertką w zakresie teorii i metodologii badań dyskursu edukacyjnego w Polsce i zdobywa obecnie pozycję międzynarodową w tej dziedzinie. Ta książka utwierdza tę pozycję. Helena Ostrowicka w systematyczny, syntetyczny i erudycyjny sposób przedstawia rozległy obszar studiów nad dyskursem (discourse studies), czyli pole badawcze, które „urosło” wokół teorii oraz metodologii analizy dyskursu, szeregu teoretycznych koncepcji związanych ze zwrotem lingwistycznym czy performatywnym w naukach społecznych […]. Teoretyczne rekonstrukcje tych koncepcji są uszczegóławiane, rozwijane i ilustrowane w zamieszczonych w pracy metaanalizach […]. Ten empiryczny i metaempiryczny wymiar publikacji jest ogromną wartością wykraczającą poza ilustrowanie złożonych koncepcji teoretycznych i metodologicznych. Nie tylko pozwala on uchwycić „problematyzację w działaniu”, ale także […] tworzy szczególne lustro, dzięki któremu czytelnicy zainteresowani studiami dyskursywnymi mogą krytycznie spojrzeć na własne zaangażowanie badawcze, zarówno w sensie technicznym (metodologicznym, retorycznym), jak i tym, który związany jest z rozpoznawaniem własnej podmiotowej pozycji w polu akademickiej produkcji i naukowej tożsamości. […] jest to zatem wielowymiarowa, oryginalna i dobrze usystematyzowana propozycja wydawnicza." (Z recenzji prof. dra hab. Tomasza Szkudlarka)
- Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna we współczesnej przestrzeni społecznej. Wybrane aspekty
Anna Jakubowicz-Bryx, Maria Sobieszczyk, Katarzyna Wojciechowska
Tematyka podjęta przez Annę Jakubowicz-Bryx, Marię Sobieszczyk i Katarzynę Wojciechowską należy do istotnych zagadnień o dużym znaczeniu pedagogicznym i zarazem praktycznym. Znaczenie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej szczególnie w zakresie kreowania warunków wszechstronnego rozwoju dziecka coraz częściej dostrzegane jest w debatach społecznych oraz w badaniach naukowych. Dbanie o rozwój wszystkich rodzajów aktywności dziecka, tworzenie warunków sprzyjających akceptacji, przeżywaniu tego, co robi, dbaniu o prawidłowy przebieg nauki, wsparcie w pokonywaniu trudności i poznawaniu swoich możliwości jest ważnym zadaniem etapów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, mocno powiązanym z jakością przygotowania zawodowego nauczycieli i ich profesjonalizmem.
-
Tworzenie audiacyjnych wzorów
Ewa Anna Zwolińska
Wyjaśnianie, w jaki sposób mózg łączy poszczególne komórki w spójną sieć albo jak przesyła impulsy, jest fascynujące. Chcielibyśmy umieć odczytać myśli, złamać „kody neuronalne”, zrozumieć, w jaki sposób z impulsów nerwowych rodzi się muzyczna świadomość i jak można na nią wpływać. W niniejszej książce zwrócono uwagę, że braki perfekcyjności mózgu i jego skłonność do popełniania błędów czynią go wyjątkowym i skutecznym podczas tworzenia audiacyjnych wzorów. W procesie uczenia się muzyki możemy tego doświadczyć, bo każdy człowiek popełnia błędy – czasem większe, czasem mniejsze, ale nikt bez nich nie nauczy się muzyki. Często źle oceniamy tonalność, metrum czy harmonię, ale w tym właśnie tkwi nasza siła. Dzięki wątpliwościom ludzki mózg jest elastyczny, dynamiczny i twórczy, podczas przetwarzania informacji rozprasza się i gubi, ale analizując popełniane błędy, możemy się skutecznie uczyć. (Z Wprowadzenia)
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa
Anna Jakubowicz-Bryx, Monika Kwiecińska
Bydgoszcz 2022, s. 212
ISBN: 978-83-8018-514-2
ISBN: 978-83-8018-515-9(e-book)
Tytuł publikacji zapowiada interesującą zawartość z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i pedeutologii. Na treść publikacji składają się rozważania teoretyczne z obszaru motywów wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, drogi do profesjonalizacji i determinantów funkcjonowania nauczyciela w zawodzie, podstawy metodologiczne oraz wyniki i analizy bogatych i rozległych badan własnych.
Monografia jest merytorycznie bardzo bogata, dotyczy różnych obszarów funkcjonowania nauczyciela ucznia w wieku wczesnoszkolnym i studenta-przyszłego nauczyciela małego dziecka. Recenzowana publikacja wzbogaca dotychczasowe perspektywy o nowe interesujące konteksty.
Recenzowana praca z pewnością zainteresuje naukowców zajmujących się edukacją wczesnoszkolną, funkcjonowaniem zawodowym nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, studentów pedagogiki i praktyków poszukujących odpowiedzi na zaprezentowane w publikacji zagadnienia. Rekomenduję ją także rodzicom, którzy w obecnym czasie stali się nauczycielami własnych dzieci.
(z recenzji) dr hab. Jolanta Andrzejewska, prof. UMCS
- Losy i przydatność zawodowa absolwentów studiów pedagogicznych
Katarzyna Ludwikowska
Bydgoszcz 2022
ISBN 978-83-8018-477-0
ISBN 978-83-8018-478-7 (e-book)
Niniejsza monografia autorska jest próbą rekonstrukcji empirycznych doświadczeń autorki płynących z jej badawczej koncentracji na kategorii absolwentów studiów pedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności i losów. Autorka podjęła istotną (tak z punktu widzenia nauki, jak i praktyki) problematykę, która po wnikliwej lekturze wielowątkowej literatury oraz właściwie zaprojektowanej procedurze badawczej stała się podstawą do przeprowadzenia badań empirycznych i przygotowania owej monografii, która powinna być wydana w formie zwartej. Uważam, że: monografia stanowi oryginalne ujęcie problemu, jakim są losy i przydatność zawodowa absolwentów studiów pedagogicznych; jest istotnym wkładem Autorki w nieustannie trwający dyskurs dotyczący owej problematyki; potwierdza umiejętności, jakie posiada Autorka w zakresie samodzielnego rozwiązywania bieżących i perspektywicznych problemów, prowadzenia analiz i formułowania stosownych wniosków. Do najważniejszych walorów recenzowanej monografii i w mojej ocenie zaliczyć należy: aktualność i społeczną użyteczność podjętej tematyki; logiczną konstrukcje dostosowaną do podjętej tematyki i wymagań, jakie powinna spełniać monografii a autorska; dobre usytuowanie podjętej tematyki w literaturze przedmiotu; solidną i konsekwentną procedurę postępowania w całym procesie przygotowania monografii i bogaty materiał empiryczny z dużą ilością różnego rodzaju analiz i porównań (z recenzji dra hab. Czesława Plewki, prof. nadzw.).
-
Coaching w poradnictwie zawodowym dla osób dorosłych
Łukasz Brzeziński
Bydgoszcz 2022
ISBN 978-83-8018-452-7
ISBN 978-83-8018-453-4 (e-book)
Nieprzewidywalność i niepewność środowiska pracy stała się signum temporis i wyzwaniem dla poradnictwa zawodowego. Sytuacja taka zmusza do postawienia pytania: jaka metoda pomagania jest „skrojona na miarę” współczesnych czasów, czyli nowej, ciągle i szybko przekształcającej się rzeczywistości? Odpowiedź i uzasadnienie, że taką metodą jest coaching, mający zastosowanie w poradnictwie zawodowym dla osób dorosłych, zawarta jest w niniejszej monografii.
-
Lubsko - nasze miejsce. Wspomnienia nauczycielskie, uczniowskie, harcerskie i nie tylko
Przemysław Grzybowski
Książka zawiera wspomnienia mieszkańców Lubska (woj. lubuskie) z pierwszych lat po drugiej wojnie światowej, czasów PRL i zdarzeń całkiem niedawnych. Łączy je wyjątkowy sentyment, jakim wspominający darzą swe rodzinne miasto. Zgromadzone tu relacje świadków, utwory literackie i fotografie przypominają osoby, miejsca, zdarzenia i przedmioty istotne dla lubszczan i lubszczanek będące elementami wspólnego dziedzictwa kulturowego miasta nad Lubszą i osób, dla których jest ono ważne. Wspomnienia uzupełnia wykaz publikacji dotyczących Lubska i regionu.
- Kamila i Inni (کامیلا و مرۆڤە جیاوازەکان)
Przemysław Grzybowski
„Kamila i Inni” to bogato ilustrowany zbiór siedemnastu czytanek o osobach wyróżniających się pod pewnym względem, zwykle postrzeganych jako niezrozumiałe, dziwaczne, wręcz niebezpieczne, będących tematem plotek i stereotypowych opinii - często niesprawiedliwych i krzywdzących. Główna bohaterka czytanek Kamila poznaje osoby niepełnosprawne, chore, starsze, wywodzące się z obcych narodów i kultur, praktykujące odmienne religie, charakteryzujące się różnymi stylami życia i możliwościami. Ich obecna sytuacja jest zwykle wynikiem wydarzeń z przeszłości, które ukształtowały ich charakter, poglądy na świat i wpłynęły na zachowanie. Kamila dowiaduje się, że nie wszyscy ludzie są tacy sami, lecz są w równym stopniu ważni i tak samo zasługują na szacunek, przyjaźń i miłość. Książka przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat. Może służyć rodzinie w domowym zaciszu lub na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych dla uczniów w klasach od 0 do 3. Z pewnością zainteresuje nauczycieli, studentów nauk społecznych i humanistycznych, animatorów świetlic i kół zainteresowań, członków organizacji pozarządowych, wolontariuszy itp. Oprócz czytanek zawiera poradnik metodyczny, listy lektur uzupełniających dla dzieci i dorosłych oraz wykaz stron internetowych z materiałami do edukacji międzykulturowej. Wersja kurdyjska została opracowana na podstawie książki „Renkontoj kun Diferenculoj” (Spotkania z Innymi) będącej tłumaczeniem polskiego oryginału (P.P.Grzybowski, Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, ISBN 978-83-7587-048-0) na język esperanto i służącej w formie ebooka jako podstawa kursu edukacji międzykulturowej w portalu edukado.net. Wcześniej na podobnej zasadzie ukazało się tłumaczenie tej książki na język perski.