2020 rok
- Tworzenie projektów edukacyjnych a poczucie sprawstwa. Perspektywa teoretyczno-badawcza
Justyna Kosz-Szumska UKW
Rok: 2020
Bydgoszcz 2020, s. 266
Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie – dlaczego realizacja długofalowego projektu (problemowego lub wytwórczego), ukierunkowanego na rozwijanie własnych zainteresowań i samodzielność uczniów, nie jest efektywna w odniesieniu do ich poczucia sprawstwa, czyli ugruntowanej świadomości, że są oni w stanie samodzielnie zainicjować pracę i doprowadzić ją do końca. Próbę odpowiedzi stanowi szczegółowa analiza determinant tegoż procesu – zarówno w świetle literatury, jak i wyników badań własnych.
- Edukacja nieformalna wobec obywatelskości
Kazimierz Czerwiński
Rok: 2020
Adres wydawniczy: Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2020. - 276 s.
Problematyka monografii skupiona jest wokół kontekstu, specyfiki i edukacyjnego potencjału doświadczeń obywatelskich. Autor przedstawia kontekst funkcjonowania obywatela, jakim jest demokratyczny ład społeczny. Jest on prezentowany w szerokiej multidyscyplinarnej perspektywie. Na tym tle omawiana jest specyfika społeczeństwa obywatelskiego jako „soli” ładu demokratycznego i podjęta dyskusja na temat istoty i specyfiki kompetencji obywatelskich. Na tej podstawie zaproponowane są pola podmiotowych doświadczeń dorosłych sprzyjających nabywaniu i aktualizowaniu tych kompetencji.
- Relacje interpersonalne uczniów z niepełnosprawnościami w klasach integracyjnych: diagnoza i implikacje prakseopedagogiczne
Izabela Plieth-Kalinowska
Rok: 2020
Adres wydawniczy: Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2020. - 204 s.
W nowoczesnej edukacji zmierza się do równego traktowania uczniów pełnosprawnych i uczniów z niepełnosprawnościami, dawania tym drugim szans sukcesu, radości ze współdziałania, dzielenia pozytywnych uczuć. Skutki takich działań związane są w dużym stopniu z relacjami interpersonalnymi uczniów z niepełnosprawnościami z ich pełnosprawnymi rówieśnikami, zatem warto je diagnozować, by dawać praktykom edukacyjnym (nauczycielom, wychowawcom, pedagogom szkolnym) wskazówki metodyczne. Książka Izabeli Plieth-Kalinowskiej ma znaczące wartości poznawcze, głównie z teorii wychowania, pośrednio zaś ma wartości metodyczne dla praktyki wychowania i kształcenia szkolnego.
- The Dispositif of the University Reform : The Higher Education Policy Discourse in Poland
Helena Ostrowicka, Justyna Spychalska-Stasiak, Łukasz Stankiewicz
Rok: 2020
Adres wydawniczy: London : Routledge, 2020. - 156 s.
The Dispositif of the University Reform presents a discourse analysis about transformations in higher education in Poland. Combining Foucauldian categories of discourse, dispositif and governmentality with contemporary changes in the area of science and higher education, it proposes an analysis of power in close connection with the development of knowledge.
The book researches the tradition built on the works of Michel Foucault, one of the most prominent and inspiring researchers for the contemporary humanities. It introduces the Polish context to the international debate on higher education transformations and the reception of Foucauldian categories in social research. In addition, it presents the original concept of the dispositif of the reform as a heuristic model of describing and explaining the practice of regulating academic life and education policy.
As a valuable contribution to the knowledge about the legitimization of educational policy and the practice formed by dominant discourses, the book will be of great interest for academics, researchers and post graduate students in the fields of sociology of education, sociology of knowledge, critical pedagogy, public policy, educational studies, and philosophy.
- Zachowania ryzykowne a zachowania patologiczne
Teresa Sołtysiak, Monika Gołembowska
Rok: 2020
Adres wydawniczy: Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2020. - 222 s.
Zasadnemu optymizmowi a nawet entuzjazmowi, co do aktywności młodego i dorosłego pokolenia oraz zdeterminowanego eksplorowania przez nie rzeczywistości społecznej, towarzyszyć powinna nam świadomość, jak blisko od zaabsorbowania oraz nadaktywności jest do ryzyka, a od niego do patologii. Publikacja jest źródłem rzetelnej wiedzy o owych ryzykach oraz refleksji nad celami i zadaniami profilaktyki.