24 września 2025 roku w Sali Rady Wydziału Pedagogiki UKW gościli hiszpańscy pedagodzy. Organizatorem spotkania była prof. dr hab. Ewa Filipiak wraz z zespołem badawczym Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji. W spotkaniu uczestniczyła Dziekan Wydziału Pedagogiki, prof. dr hab. Helena Ostrowicka, otwierając spotkanie oraz przedstawiciele KPCEN w Bydgoszczy (K.Karpińska, J.Adamska, G.Szczepańska, J. Szczepański). Temat wiodący wizyty studyjnej był związany z problemem: Natura nauki i jej związki z edukacją-rozwój kompetencji naukowych dzieci.Wiedza naukowa w przedszkolu i szkole: doskonalenie strategii i tworzenie nowych praktyk nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na wczesnych etapach edukacji (SciLit).Hiszpańscy pedagodzy przebywali w Bydgoszczy w ramach projektu i realizowanej współpracy z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, z którą to jednostką współpracuje od wielu lat prof. Filipiak i jej zespół.
Celem wizyty studyjnej była wymiana doświadczeń w zakresie problemu rozwijania myślenia naukowego u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, poznanie dobrych praktyk, realizowanych innowacji w tym obszarze problemowym. Wizyta na uniwersytecie była podkreśleniem realizowanej od wielu już lat w Katedrze Dydaktyki strategii zorientowanej na podnoszenie jakości edukacji tj. „myślenia Teorią o Praktyce”.Zespół badawczy prof. Filipiak podzielił się doświadczeniem badawczym w tym zakresie przedstawiając: (1) realizowane projekty badawcze i problematykę badań; (2) koncepcję Laboratorium Zmiany Edukacyjnej (Creating a critical spacefor changing teachers’ thinking about education and understanding of "what's happening in the school classroom".Professional support for teachers in the process of introducinga developing teaching model and changing their philosophy of thinking of other theories oraz wyniki badań realizowanych w ramach projektu (3) The development of theoretical thinking inchildren of primary school age (from 6 to 10 years old).Theses of Vygotsky and Davydov. From theory to change inpractice. Educational (design) experiment. Dyskusja doprowadziła do obiecujących ustaleń w zakresie przyszłej współpracy pomiędzy jednostkami UKW i CFIE (Centro de Formación del profesorado e Innovación Educativa) de Ponferrada oraz CONSEJO SUPERIOR DE INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS w Hiszpanii.