Wydział Pedagogiki

Udział zespołu badawczego prof. Ewy Filipiak w międzynarodowej konferencji International round table 125th anniversary of the birth of L. S. Vygotsky

W konferencji wzięli udział wybitni badacze Kulturowo-historycznej teorii Lwa S. Wygotskiego z takich ośrodków jak, m. in.: Internatioal Society for Cultural-historical Activity Research (ISCAR), Russian Academy of Education, Moscow State Pedagogical University, Monash University w Australii, Moscow State Univeristy of Psychology and Education, Kyoto Pedagogical University (Japonia), Universidade de São Paulo, Brazylia, Federal University of Rio Grande do Norte w Brazylii, University of California San Diego . Zaproszenie zespołu badawczego prof. E. Filipiak jest efektem wieloletniej współpracy prof. Filipiak z „matecznikiem Wygtskiego”. W 2018 roku prof. Elena Kravcova (wnuczka Wygotskiego), Gienadij Kravcov, Galina Zuckermann byli gośćmi i key-speakerami międzynarodowej konferencji Re-discovering Vygotsky Socio-historical-cultural approach to development and education Reconstruction and historical-methodological, która odbyła się w Bydgoszczy.

Na International round table w Moskwie 2021 zespół badaczy z Polski, pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Filipiak, współtworzył (wraz z badaczkami z Universidade de São Paulo z Brazylii) Sesję V konferencji pt. Cultural-historical theory of L. S. Vygotski: from theory to changes in pratcice. Udział zespołu brazylijskiego nie jest przypadkowy. Stanowi on efekt współpracy prof. E. Filipiak z Débora C. Piotto (Professora Associada do Departamento de Educação, Informação e Comunicação e doPrograma de Pós-graduação em Educação Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto /Universidade de São Paulo).

Prof. dr hab. Ewa Filipiak nie tylko wygłosiła – wspólnie z dr Magdaleną Kolber i dr Adamem Mroczkowskim – referat nt. The development of theoretical thinking in children of primary school age (from 6 to 10 years old). Theses of Vygotsky and Davydov. From theory to change in practice. Educational (design) experiment i referat nt. Professional support for teachers in the process of introducing a developing teaching model and changing their philosophy of thinking of other theories, ale także byłą moderatorką wskazanej sesji (wraz z prof. Alexeyem Sergeevichem Obukhovem z Rosji). Zespół z Brazylii – którzy tworzyły: dr Ana Paula Gladcheff, dr Andrea M. Longarezi, prof. Carolina Picchetti Nascimento, prof. Débora C. Piotto, dr Elaine S. Araujo, dr Fabiana F. de Marco – podjął problem The Development Process of Theoretical Thinking from Childhood: Considerations from Learning-Oriented Activities. Referat wygłoszony przez dr Joannę Szymczak dotyczył problemu: Reflexivity and reflection of the teacher in everyday school life. Do zespołu polskich badaczy przynależała również dr Beata Zamorska z Collegium Da Vinci w Poznaniu, która zabrała głos na temat: Vygotsky's concept as a theoretical and analytical tool for improving the qualifications of teachers. Dr Beata Zamorska jest koordynatorem ISCAR w Polsce, od wielu lat współpracuje z bydgoskim zespołem badaczy ISCAR.

W tym wyjątkowym, naukowym spotkaniu uczestniczyło 4000 słuchaczy z całego świata, z pięciu kontynentów.

Program Konferencji

Strona: kulturaedukacji.ukw.edu.pl