Wydział Pedagogiki

Szkolenie z Metody Strukturalnej

Metoda Strukturalna - nauka czytania i pisania uczniów z deficytami rozwojowymi. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów pedagogiki

15 czerwca 2019 r. pracownicy naukowo-dydaktyczni z Instytutu Pedagogiki UKW, jak również studenci szkolili się od wczesnych godzin porannych z Metody Strukturalnej, która należy do analityczno-syntetycznych, sekwencyjnych metod nauki czytania i pisania w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening oraz automatyzację tych umiejętności.

Szkolenie prowadziła autorka metody dr Joanna Guzik-Iwińska. Opracowała ją podczas wieloletniej pracy z uczniami z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi deficytami rozwojowymi poszukiwała nowatorskich rozwiązań metodycznych umożliwiających skuteczną naukę czytania i pisania swoich uczniów. Zachęcona przez prof. Martę Bogdanowicz, opracowała i wydała Metodę Strukturalną. Wysoka skuteczność metody została potwierdzona w badaniach naukowych; metoda posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Metoda Strukturalna należy do analityczno-syntetycznych, sekwencyjnych metod nauki czytania i pisania w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening oraz automatyzację tych umiejętności.

Metoda Strukturalna jest skuteczna w pracy z osobami, które mają trudności w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, poznawczych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej.

Deficyty te najczęściej występują u osób z:

  • dysleksją rozwojową
  • niepełnosprawnością intelektualną
  • niedosłuchem
  • niedowidzeniem
  • dyslalią
  • dyzartrią
  • afazją
  • ADHD
  • autyzmem i zespołem Aspergera
  • zaburzeniami zachowania
  • innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania (np. utratą tych umiejętności po udarach).

Organizatorem szkolenia był dr Maciej Jabłoński z Zakładu Pedagogiki Specjalnej i Logopedii