Narrative Environments For Play and Learning
W dniach 17-21.10.2016 odbędzie się spotkanie międzynarodowego zespołu badaczy realizujących projekt z programu Erasmus Plus NARRATIVE ENVIRONMENTS FOR PLAY AND LEARNING (NEPL) NO. 2015-1-LT01-KA201-013443
Gospodarzami i organizatorami spotkania w Polsce są pracownicy Katedry Dydaktyki I Studiów nad Kulturą Edukacji z Instytutu Pedagogiki, Wydział Pedagogiki I Psychologii UKW w Bydgoszczy: prof. dr hab. Ewa Filipiak, dr Ewa Lemańska-Lewandowska, dr Małgorzata Wiśniewska.
W spotkaniu udział wezmą przedstawiciele czterech grup narodowych z:
- Lithuanian University of Educational Sciences in Vilnius -Lithuania
- Kindergarten Vilniaus lopselis-darzelis Gintarelis in Vilnius - Lithuania
- University of Helsinki - Finland
- Kaivokselan toimintayksikkö - day care unit, which includes two day care centers ’Kaivoksela’ and ’Jokiuoma’ in Vantaa - Finland
- Vanessa Nursery School in London - UK
- Zespółu Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy – Polska
Podczas spotkania realizowane będą nstępujące cele NEPL:
- Wartość zabawy narracyjnej jako strategii wspierania dziecka w jego rozwoju
- Zabawa jako strategia wspierająca uczenie się dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- Analiza wrażliwej roli dorosłego i dziecka w zabawie narracyjnej
- Obserwowanie działalności dzieci podczas zabawy narracyjnej
- Kryteria wyboru historii/problemu jako narzędzia „otwarcia” narracji
- Refleksja i refleksyjność w projektowaniu działalności nauczyciela – analiza dokumentacji pedagogicznej
Dydaktyczne cele zabawy narracyjnej:
- Analiza projektu zabawy narracyjnej przygotowanej przez lokalnych nauczycieli i badaczy – dyskusja i refleksja
- Wymiana doświadczeń związanych z projektowaniem zabawy narracyjnej – trudności vs możliwości; dylematy vs rozwiązania
- Kulturowe uwarunkowania projektowania zabawy narracyjnej – wymiana doświadczeń
- Testowanie narzędzi NEPL (kwestionariusz dla rodzin dotyczący namysłu nad zmianami zachowań dzieci; kwestionariusz refleksji nad korzyściami dla dzieci, rodzin i instytucji; kwestionariusz samooceny dla nauczycieli - pomiar własnych postępów nauczyciela)
- Planowanie następnych kroków NEPL; analiza dotychczas zrealizowanych etapów projektu
- Planowanie następnego spotkania w UK.
Prace zespołów podczas pięciu dni roboczych dotyczyć będą następujących problemów związanych z NEPL:
- REALIZACJA PROJEKTU NEPL W POLSCE: CELE, ZAŁOŻENIA, ETAPY
- PROBLEM NAPĘDZA NARRACJĘ - OD POSZUKIWANIA PROBLEMU DO WYBORU STRATEGII
- KULTUROWE ŚRODOWISKO UCZENIA SIĘ W SZKOLE INTEGRACYJNEJ
- OBSERWACJA ZABAWY NARRACYJNEJ INSPIROWANEJ WYBRANĄ HISTORIĄ - PROJEKT POLSKIEGO TEAMU NEPL
- AUTOEWALUACJA, REFLEKSJA I PODSUMOWANIE DOŚWIADCZEŃ ZWIĄZANYCH Z DOTYCHCZASOWĄ DZIAŁALNOŚCIĄ W NEPL