Wydział Pedagogiki

Narrative Environments For Play and Learning

W dniach 17-21.10.2016 odbędzie się spotkanie międzynarodowego zespołu  badaczy  realizujących projekt z programu Erasmus Plus NARRATIVE ENVIRONMENTS FOR PLAY AND LEARNING (NEPL) NO. 2015-1-LT01-KA201-013443

Gospodarzami i organizatorami spotkania w Polsce są pracownicy Katedry Dydaktyki I Studiów nad Kulturą Edukacji z Instytutu Pedagogiki, Wydział Pedagogiki I Psychologii UKW w Bydgoszczy: prof. dr hab. Ewa Filipiak, dr Ewa Lemańska-Lewandowska, dr Małgorzata Wiśniewska.

W spotkaniu udział wezmą przedstawiciele czterech grup narodowych z:

  • Lithuanian University of Educational Sciences in Vilnius -Lithuania
  • Kindergarten Vilniaus lopselis-darzelis Gintarelis in Vilnius - Lithuania
  • University of Helsinki - Finland
  • Kaivokselan toimintayksikkö - day care unit, which includes two day care centers ’Kaivoksela’ and ’Jokiuoma’ in Vantaa - Finland
  • Vanessa Nursery School in London - UK
  • Zespółu Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy – Polska

Podczas spotkania realizowane będą nstępujące cele NEPL:

  • Wartość zabawy narracyjnej jako strategii wspierania dziecka w jego rozwoju
  • Zabawa jako strategia wspierająca uczenie się dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  • Analiza wrażliwej roli dorosłego i dziecka w zabawie narracyjnej
  • Obserwowanie działalności dzieci podczas zabawy narracyjnej
  • Kryteria wyboru historii/problemu jako narzędzia „otwarcia” narracji
  • Refleksja i refleksyjność w projektowaniu działalności nauczyciela – analiza dokumentacji pedagogicznej

Dydaktyczne cele zabawy narracyjnej:

  • Analiza projektu zabawy narracyjnej przygotowanej przez lokalnych nauczycieli i badaczy – dyskusja i refleksja
  • Wymiana doświadczeń związanych z projektowaniem zabawy narracyjnej – trudności vs możliwości; dylematy vs rozwiązania
  • Kulturowe uwarunkowania projektowania zabawy narracyjnej – wymiana doświadczeń
  • Testowanie narzędzi NEPL (kwestionariusz dla rodzin dotyczący namysłu nad zmianami zachowań dzieci; kwestionariusz refleksji nad korzyściami dla dzieci, rodzin i instytucji; kwestionariusz samooceny dla nauczycieli - pomiar własnych postępów nauczyciela)
  • Planowanie następnych kroków NEPL; analiza dotychczas zrealizowanych etapów projektu
  • Planowanie następnego spotkania w UK. 

Prace zespołów podczas pięciu dni roboczych dotyczyć będą następujących problemów związanych z NEPL:

  1. REALIZACJA PROJEKTU NEPL W POLSCE: CELE, ZAŁOŻENIA, ETAPY
  2. PROBLEM NAPĘDZA NARRACJĘ - OD POSZUKIWANIA PROBLEMU DO WYBORU STRATEGII
  3. KULTUROWE ŚRODOWISKO UCZENIA SIĘ W SZKOLE INTEGRACYJNEJ
  4. OBSERWACJA ZABAWY NARRACYJNEJ INSPIROWANEJ WYBRANĄ HISTORIĄ - PROJEKT POLSKIEGO TEAMU NEPL
  5. AUTOEWALUACJA, REFLEKSJA I PODSUMOWANIE DOŚWIADCZEŃ ZWIĄZANYCH Z DOTYCHCZASOWĄ DZIAŁALNOŚCIĄ W NEPL