Międzynarodowy projekt badawczy ERASMUS PLUS (2015-2017)
Projekt z programu Erasmus+
KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP PROJECT n° 2015-1-LT01-KA201-013443
Narrative environments for play and learning (NEPL)
Termin realizacji: 01.09. 2015- 01.09.2017
Lider projektu: Lithuanian University of Educational Sciences in Vilnius -Lithuania
Partnerzy:
- Kindergarten Vilniaus lopselis-darzelis Gintarelis in Vilnius - Lithuania
- UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO W BYDGOSZCZY - Polska
- Zespół Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy – Polska
- University of Helsinki - Finland
- Kaivokselan toimintayksikkö - day care unit, which includes two day care centers ’Kaivoksela’ and ’Jokiuoma’ in Vantaa - Finland
- Vanessa Nursery School in London - UK
Budżet projektu - 241.810,00 EURO
Budżet projektu dla UKW: 24.310,00 euro
Zespół projektu UKW tworzą pracownicy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji(Instytut Pedagogiki, Wydział Pedagogiki i Psychologii):
Prof. dr hab. Ewa Filipiak (leader zespołu)
Dr Ewa Lemańska–Lewandowska
Dr Małgorzata Wiśniewska
Słowa kluczowe: kulturowo-historyczna koncepcja Lwa S. Wygotskiego, zabawa narracyjna, narracyjne uczenie się, środowisko narracyjnej zabawy i uczenia się, rozwój, ko-regulacja i samoregulacja
Główną ideą projektu jest opracowanie nowego modelu pracy nauczyciela z dzieckiem wspierającego rozwój samoregulacji u dzieci w zabawie i uczeniu sięw oparciu o kulturowo-historyczną koncepcję Lwa S. Wygotskiego.
Członkowie międzynarodowego zespołu projektowego(badacze uniwersyteccy i nauczyciele praktycy) wspólnie będą pracować nad projektem przewodnika NEPL (Narrative environments for play and learning). Nauczyciele wczesnej edukacji będą zaangażowani w oryginalną działalność zabawy narracyjnej odtwarzaną w kulturze własnych klas. Dzięki udziałowi w projekcie NEPLbędą rozwijać kulturowe kompetencjeniezbędne do tworzenia narracyjnego środowiska uczenia się, uzyskają nowe perspektywy swojej roli w sytuacjach edukacyjnychtworząc przestrzeń dla rozwoju i uczenia się. Wspólna działalność w zabawie narracyjnejbędzie angażować dorosłych i dzieci w konstruowanie i podzielanie pełnego wyobraźni świata zabawy, gdzie uczestnicy nieustannie uczą się od siebie nawzajem. Udział dorosłych w dziecięcych zabawach zwiększy aktywność i sprzyjać będzierozwojowi dzieci i uczeniu się poprzez aktywność odpowiednią dla wieku.
W projekcieNELP zaplanowano następujące cele:
- stworzenie odpowiednich warunków kulturowych dla zabawy narracyjnej i uczenia się w każdym kraju (klasie / szkole) - rezultat nowej pedagogiki narracyjnej,
- tworzenie i dokumentowanie narzędzi ewaluacjizabawy narracyjnej i praktyk uczenia się w klasach różnych kulturowo (nagrywanie i ewaluacja interakcji w zabawie, relacji między ko- i samoregulacją, korzystanie z ICT - technologii, itp.),
- opracowanie przewodnika NEPL i upowszechnianie idei narrative environments for play and learning; szkolenie profesjonalistów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem we wszystkich krajach uczestniczących w projekcie (warsztaty, seminaria i publikacje).
Wszyscy uczestniczącyw projekcie nauczyciele wczesnej edukacji będą uczyć się jak planować, organizować i wdrażać projekt zabawy narracyjnej z dziećmi w różnym wieku żyjących w różnych środowiskach kulturowych: Finlandii, Litwy, Wielkiej Brytanii i Polski. Wszyscy uczestnicy projektu (teoretycy – badacze uniwersyteccy i nauczyciele – refleksyjni praktycy) będą się uczyć obserwować dzieci w sytuacjach narracyjnej zabawy, formułować różne cele dla ich rozwoju i uczenia się. Ponadto uczestnicy projektu będą brać udział w aktywnych formachuczenia się - uczenie się poprzez praktyczne zastosowanie (uczenie się przez działanie) i czynienie refleksji. Ta forma uczenia się przyniesie rezultaty w postaci nowych umiejętności i kompetencji nauczycieli, ale również wyzwoli krytyczny namysł dotyczący własnej działalności edukacyjnej. Efektem zaangażowanego uczestnictwa w projekcie będzie stosowaniepedagogikizabawy narracyjnejw praktyce edukacyjnej, udział w tworzeniu przewodnika NEPL i stawanie się tutorem dla nowych nauczycielichcących wdrażać pedagogikę zabawy narracyjnej oraz tworzenie własnych projektów zabaw narracyjnych.
Realizacja projektu NEPL będzie przebiegać w trzech fazach:
FazaI - międzynarodowy wielodyscyplinarny zespół naukowy (Wczesne Dzieciństwo, Rozwój, Wczesna Edukacja, Psychologia, Neuropsychologia,itp.) wspólnie przygotuje projekt przewodnika NEPL i materiały szkoleniowe dla zajęć narracyjnego nauczania - uczenia się i szkolenia nauczycieli oraz koncepcję wdrażania pierwszego narracyjnego projektu.
Faza II–studyjne wizyty szkoleniowe realizowane w poszczególnych krajach partnerskich
Zespół praktyków w Finlandii z wytycznymi liderówz międzynarodowego zespołu naukowego przygotuje się do realizacji pierwszego projektu narracyjnego wKaivokselan toimintayksikkö - centrum opieki dziennej. Zespół naukowy projektu opracuje materiały szkoleniowe i przewodnik NEPL, który zostanie przetłumaczony i opublikowany w czterech językach: litewskim, polskim, fińskim i angielskim.
Faza III–upowszechnianie idei Narrative environments for play and learningrealizowanej w Finlandii, Polsce, Wielkiej Brytanii i na Litwie.
Zadania zespołu naukowego UKW w projekcie NEPL:
- tworzenie przewodnika NEPL
- tworzenie listy do samooceny dla nauczycieli, która ma służyć pomiarowi własnych postępów nauczyciela,
- tworzenie kwestionariusza do administrowania namysłu nad korzyściami dla dzieci, rodzin i instytucji,
- tworzenie kwestionariusza dla rodzin dotyczącego namysłunad zmianami zachowań dzieci,
- współtworzenie projektu zabawy narracyjnej realizowanej w szkole w Polsce
- organizacja wizyty studyjnej i seminarium dla nauczycieli
- przygotowanie bieżących raportów.