Wydział Pedagogiki

Międzynarodowy projekt badawczy ERASMUS PLUS (2015-2017)

Projekt z programu Erasmus+

KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP PROJECT   n° 2015-1-LT01-KA201-013443

Narrative environments for play and learning (NEPL)

Termin realizacji: 01.09. 2015- 01.09.2017

 

Lider projektu: Lithuanian University of Educational Sciences in Vilnius -Lithuania

Partnerzy:

  • Kindergarten Vilniaus lopselis-darzelis Gintarelis in Vilnius - Lithuania
  • UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO W BYDGOSZCZY - Polska
  • Zespół Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy – Polska
  • University of Helsinki - Finland
  • Kaivokselan toimintayksikkö - day care unit, which includes two day care centers ’Kaivoksela’ and ’Jokiuoma’ in Vantaa - Finland
  • Vanessa Nursery School in London - UK

 

Budżet projektu - 241.810,00 EURO

 

Budżet projektu dla UKW: 24.310,00 euro

 

Zespół projektu UKW tworzą pracownicy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji(Instytut Pedagogiki, Wydział Pedagogiki i Psychologii):

Prof. dr hab. Ewa Filipiak (leader zespołu)

Dr Ewa Lemańska–Lewandowska

Dr Małgorzata Wiśniewska

 

Słowa kluczowe: kulturowo-historyczna koncepcja Lwa S. Wygotskiego, zabawa narracyjna, narracyjne uczenie się, środowisko narracyjnej zabawy i uczenia się, rozwój, ko-regulacja i samoregulacja

Główną ideą projektu jest opracowanie nowego modelu pracy nauczyciela z dzieckiem wspierającego rozwój samoregulacji u dzieci w zabawie i uczeniu sięw oparciu o kulturowo-historyczną koncepcję Lwa S. Wygotskiego.

Członkowie międzynarodowego zespołu projektowego(badacze uniwersyteccy i nauczyciele praktycy) wspólnie będą pracować nad projektem przewodnika NEPL (Narrative environments for play and learning). Nauczyciele wczesnej edukacji będą zaangażowani w oryginalną działalność zabawy narracyjnej odtwarzaną w kulturze własnych klas. Dzięki udziałowi w projekcie NEPLbędą rozwijać kulturowe kompetencjeniezbędne do tworzenia narracyjnego środowiska uczenia się, uzyskają nowe perspektywy swojej roli w sytuacjach edukacyjnychtworząc przestrzeń dla rozwoju i uczenia się. Wspólna działalność w zabawie narracyjnejbędzie angażować dorosłych i dzieci w konstruowanie i podzielanie pełnego wyobraźni świata zabawy, gdzie uczestnicy nieustannie uczą się od siebie nawzajem. Udział dorosłych w dziecięcych zabawach zwiększy aktywność i sprzyjać będzierozwojowi dzieci i uczeniu się poprzez aktywność odpowiednią dla wieku.

W projekcieNELP zaplanowano następujące cele:

  1. stworzenie odpowiednich warunków kulturowych dla zabawy narracyjnej i uczenia się w każdym kraju (klasie / szkole) - rezultat nowej pedagogiki narracyjnej,
  2. tworzenie i dokumentowanie narzędzi ewaluacjizabawy narracyjnej i praktyk uczenia się w klasach różnych kulturowo (nagrywanie i ewaluacja interakcji w zabawie, relacji między ko- i samoregulacją, korzystanie z ICT - technologii, itp.),
  3. opracowanie przewodnika NEPL i upowszechnianie idei narrative environments for play and learning; szkolenie profesjonalistów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem we wszystkich krajach uczestniczących w projekcie (warsztaty, seminaria i publikacje).

 

Wszyscy uczestniczącyw projekcie nauczyciele wczesnej edukacji będą uczyć się jak planować, organizować i wdrażać projekt zabawy narracyjnej z dziećmi w różnym wieku żyjących w różnych środowiskach kulturowych: Finlandii, Litwy, Wielkiej Brytanii i Polski. Wszyscy uczestnicy projektu (teoretycy – badacze uniwersyteccy i nauczyciele – refleksyjni praktycy) będą się uczyć obserwować dzieci w sytuacjach narracyjnej zabawy, formułować różne cele dla ich rozwoju i uczenia się. Ponadto uczestnicy projektu będą brać udział w aktywnych formachuczenia się - uczenie się poprzez praktyczne zastosowanie (uczenie się przez działanie) i czynienie refleksji. Ta forma uczenia się przyniesie rezultaty w postaci nowych umiejętności i kompetencji nauczycieli, ale również wyzwoli krytyczny namysł dotyczący własnej działalności edukacyjnej. Efektem zaangażowanego uczestnictwa w projekcie będzie stosowaniepedagogikizabawy narracyjnejw praktyce edukacyjnej, udział w tworzeniu przewodnika NEPL i stawanie się tutorem dla nowych nauczycielichcących wdrażać pedagogikę zabawy narracyjnej oraz tworzenie własnych projektów zabaw narracyjnych.

 

Realizacja projektu NEPL będzie przebiegać w trzech fazach:

FazaI - międzynarodowy wielodyscyplinarny zespół naukowy (Wczesne Dzieciństwo, Rozwój, Wczesna Edukacja, Psychologia, Neuropsychologia,itp.) wspólnie przygotuje projekt przewodnika NEPL i materiały szkoleniowe dla zajęć narracyjnego nauczania - uczenia się i szkolenia nauczycieli oraz koncepcję wdrażania pierwszego narracyjnego projektu.

Faza II–studyjne wizyty szkoleniowe realizowane w poszczególnych krajach partnerskich

Zespół praktyków w Finlandii z wytycznymi liderówz międzynarodowego zespołu naukowego przygotuje się do realizacji pierwszego projektu narracyjnego wKaivokselan toimintayksikkö - centrum opieki dziennej. Zespół naukowy projektu opracuje materiały szkoleniowe i przewodnik NEPL, który zostanie przetłumaczony i opublikowany w czterech językach: litewskim, polskim, fińskim i angielskim.

Faza III–upowszechnianie idei Narrative environments for play and learningrealizowanej w Finlandii, Polsce, Wielkiej Brytanii i na Litwie.

 

Zadania zespołu naukowego UKW w projekcie NEPL:

  • tworzenie przewodnika NEPL
  • tworzenie listy do samooceny dla nauczycieli, która ma służyć pomiarowi własnych postępów nauczyciela,
  • tworzenie kwestionariusza do administrowania namysłu nad korzyściami dla dzieci, rodzin i instytucji,
  • tworzenie kwestionariusza dla rodzin dotyczącego namysłunad zmianami zachowań dzieci,
  • współtworzenie projektu zabawy narracyjnej realizowanej w szkole w Polsce
  • organizacja wizyty studyjnej i seminarium dla nauczycieli
  • przygotowanie bieżących raportów.