Wydział Pedagogiki
Seminarium dotyczące programu wsparcia „Odnowa”

Seminarium dotyczące programu wsparcia „Odnowa”

Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Wydział Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy i Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli 17 grudnia 2015 r. zorganizowali Seminarium dla nauczycieli - wychowawców - pedagogów szkół podstawowych inicjującego Program wsparcia dla bydgoskich szkół podstawowych z dzielnic zagrożonych wykluczeniem społecznym „Odnowa".

Rejestrację na seminarium prowadzi Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy

Program seminarium

  • 14.00-14.15 Powitanie uczestników seminarium i przedstawienie jego celów:
    prof. dr hab. Maria Deptuła - Prodziekan ds. Nauki na Wydziale Pedagogiki i Psychologii oraz kierownik Katedry Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW, Elżbieta Wiewióra – Dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu, Piotr Straszewski Dyrektor Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli
  • Wsparcie wychowawcze - Prezentacja oferty doskonalenia kompetencji wychowawczych dla kadry szkół
  • 14.15-14.45 - Przezwyciężanie stereotypów drogą do zwiększania motywacji do nauki -prof. dr hab. Maria Deptuła, mgr Szymon Borsich - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
    Prezentacja oferty warsztatów dla nauczycieli i pedagogów szkolnych dotycząca przezwyciężania stereotypów obniżających motywację do nauki i utrudniających funkcjonowanie w klasie szkolnej uczniów dotkniętych „stereotypem niskich zdolności” oraz  uczniów odrzucanych przez rówieśników. Przedstawiony zostanie problem i jego wybrane konsekwencje oraz główne cele i metody pracy na warsztatach.
  • 14.45-15.15 Elementy socjoterapii w pracy wychowawcy klasy - dr Wioletta Junik - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
    Prezentacja oferty warsztatów dla wychowawców klas poszukujących efektywnych metod pracy z uczniami z grup ryzyka, sprawiającymi trudności wychowawcze. Wystąpienie ma zachęcać do wykorzystywania elementów metody socjoterapii w codziennej pracy wychowawczej, co może służyć zmianie uczniowskich zachowań, poprawie relacji wychowawca-wychowanek i zwiększaniu satysfakcji z pracy wychowawczej.
  • 15.15-15.45 Jak pracować z rodzicami? - dr Blanka Poćwiardowska - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
    Prezentacja oferty warsztatów doskonalących kompetencje do pracy z rodzicami, która czasem bywa trudnym wyzwaniem, wymaga radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, ciągłego poszukiwania odpowiedzi na wiele pytań np.: Jak podczas zebrań tworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy?  Jak zmotywować rodziców do zaangażowania się w działania na rzecz dzieci? Jak zaplanować i przeprowadzić zebranie? Jak reagować na trudne zachowania rodziców?
  • 15.45-16.15 Przerwa kawowa
  • 16.15-16.45 Racja czy relacja? - cztery sposoby komunikacji - mgr Dorota Wojtczak - Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli
    Prezentacja oferty warsztatów doskonalących kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia, bazująca na filozofii Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga, podczas  których będzie można uzyskać odpowiedzi m.in. na pytania: Jak się porozumiewamy? Co z tego, co mówimy jest automatyczne, a co wytrenowane? Co jest skuteczne i czy świadomi jesteśmy konsekwencji tego, co mówimy i jak to mówimy? Po co nam ta świadomość? Co zyskujemy koncentrując się na jakości komunikacji? Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane rożne drogi reagowania na zaczepki, krytykę i inne sytuacje trudne w trakcie rozmowy nauczyciela z uczniem.
  • Wsparcie dydaktyczne - Prezentacja oferty doskonalenia kompetencji dydaktycznych nauczycieli ze szkół podstawowych
  • 16.45-17.15 Jak wygląda dobre uczenie się? mgr Anna Bross-Krymer - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 w Bydgoszczy, trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej
    Prezentacja oferty warsztatów dla dyrektorów i nauczycieli dotycząca czynników mających wpływ na efektywność procesów dydaktycznych, a tym samym osiągnięć edukacyjnych uczniów. Warsztaty, oparte na strategiach oceniania wspierającego rozwój uczniów, dotyczyć będą szeroko pojętej ewaluacji formatywnej. Podczas spotkań szkoleniowych uczestnicy poznają wpływ różnych strategii i działań na wyniki edukacyjne uczniów. Dowiedzą się jak tworzyć warunki i atmosferę sprzyjającą uczeniu się oraz zdobędą umiejętności dotyczące praktycznego stosowania elementów oceniania rozwojowego.
  • 17.15-18.00 Pytania i propozycje uczestników dotyczące budowania Programu wsparcia dla szkół podstawowych z dzielnic zagrożonych wykluczeniem społecznym „Odnowa”