Biblioteka Myśli Pedagogicznej
Zachęcamy do lektury Biblioteki Myśli Pedagogicznej, seria ta powstała i jest wydawana w Instytucie Pedagogiki UKW z inicjatywy prof. Piotra Kostyło.
Ostatnio ukazało się Wychowanie moralne, które jest zbiorem 18 wykładów wygłoszonych przez Durkheima w roku akademickim 1902-1903 na Sorbonie w ramach zajęć z socjologii.
Na tle innych ważnych dzieł Durkheima praca Wychowanie moralne zasługuje na szczególną uwagę, zwłaszcza osób, które w wymiarze teoretycznym lub praktycznym interesują się pedagogiką lub socjologią edukacji. (...) Zaznajomienie się z myślą socjologiczną Durkheima uodparnia czytelnika na wpadanie w pułapkę wciąż obecnych teorii ukazujących jednostronną perspektywę biopsychicznych uwarunkowań losów ludzkich lub na polityczne zakusy liberałów eksponujących zasadę rzekomej wolności i mocy jednostki w kreowaniu swej biografii. (...) Niewątpliwie warto wydać recenzowaną pracę Durkheima. Jest ważną pozycją w socjologii i socjologii wychowania. Jej lektura pozwala lepiej poznać poglądy wybitnego socjologa, wiele jego przemyśleń i dziś zasługuje na uwagę. Podziwiać można klarowny język, który ułatwia lekturę pracy. Duża w tym też zasługa tłumaczy (...).
/Z recenzji wydawniczej prof. dra hab. Mirosława J. Szymańskiego/
Seria Biblioteka Myśli Pedagogicznej ma na celu wzmocnienie interdyscyplinarnego nurtu w namyśle nad problemami pedagogicznymi. W związku z postępującą specjalizacją w naukach pedagogicznych, wymuszaną przez wymagania rynku pracy, zagrożony jest namysł nad nauczaniem, wychowaniem i opieką jako procesami integralnymi, wypływającymi z kultury i oddziałującymi na nią. Niniejsza seria jest próbą odpowiedzi na to zagrożenie, sytuując problemy pedagogiczne w szerszym kontekście nauk humanistycznych i społecznych.
Do tej pory w serii ukazały się następujące pozycje:
- Émile Durkheim, Wychowanie moralne, Bydgoszcz 2015
- Theodore Brameld, Edukacja jako siła, Bydgoszcz 2014
- William James, Życie i ideały, Bydgoszcz 2011