Projekt badawczy dr Heleny Ostrowickiej pt. Urządzanie uniwersytetu - dyskursywny obraz współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce uzyskał finansowanie w wysokości 600 455 zł w konkursie Narodowego Centrum Nauki – SONATA BIS. W tej edycji konkursu SONATA BIS złożonych zostało 414 wniosków, z czego do finansowania zaklasyfikowano tylko 57 (czyli ok. 13 %).
Planowane badania mają charakter interdyscyplinarny - łączą teorie dyskursu, wiedzy i władzy z analizą zmian zarówno w edukacji akademickiej, jak i w samej idei uniwersytetu. Tytułowa kategoria „urządzania” („gouvernementalité” tłumaczone również jako „rządomyślność”) odsyła do prac francuskiego filozofa, Michela Foucaulta. Określa ona perspektywę analityczno-krytyczną wobec analizowanych w trzech kontekstach (medialnym, naukowym i rządowym) dyskursów wiedzy i władzy. Badacze zainteresowani obrazem współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce koncentrują uwagę na procesie tworzenia – w tym wielogłosowym i heterogenicznym dyskursie – tożsamości uniwersytetu. Łączy ich troska o pedagogiczny sens edukacji akademickiej. Dzisiaj, w dobie podważania etosu uniwersytetu, wydarzeń interpretowanych w kategoriach „punktów krańcowych” i kryzysowych dla rozwoju nauki w Polsce badania nad tożsamością uniwersytetu są szczególnie potrzebne i ważne społecznie. Projekt zakończy się w 2019 roku.
SONATA BIS to typ konkursu na projekty badawcze związane z powołaniem nowego zespołu naukowego. Oprócz kierownika projektu, w jego realizacji uczestniczyć będzie czterech badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe, z czego dwóch adiunktów z Instytutu Pedagogiki UKW: dr Ewa Binkuńska (językoznawca) i dr Elżbieta Okońska (pedagog z dodatkowym przygotowaniem filozoficzno-teologicznym) oraz dr Tomasz Falkowski, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Adama Mickiewicza (historyk). Nazwisko piątego członka zespołu nie jest jeszcze znane – na stanowisku post-doc zostanie zatrudniony na drodze otwartego konkursu.
Dr Helena Ostrowicka jest adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Ogólnej i Porównawczej, w swoim dorobku naukowym ma dwie autorskie monografie. Zajmuje się recepcją idei Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych oraz (post)foucaultowską analizą dyskursu. Reprezentuje Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Radzie międzynarodowego konsorcjum naukowego „Analiza dyskursu” (analizadyskursu.pl). Od 2013 roku pełni również funkcję zastępcy Dyrektora Instytutu Pedagogiki.