26 stycznia 2015 r. oficjalnie zainaugurowano Akademickie Centrum Kreatywności na UKW. Akademickie Centrum Kreatywności, działające przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, to jedna z dziewięciu jednostek utworzonych w kraju w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (decyzja nr 7/POIG/ACK/2014). Na funkcjonowanie Centrum uczelnia otrzymała 166 tys. złotych. W zamierzeniu będzie to wzorcowe centrum kształcenia nauczycieli - promotorów zmiany edukacyjnej, którzy włączą się w działanie pod hasłem „Budzimy szkołę”. Podczas otwarcia przedstawiono główne założenia projektu oraz zespoły Centrum.
Głównym zamierzeniem projektu jest opracowanie (testowanie i popularyzacja) innowacyjnego modelu pracy nauczyciela/studenta z uczniem w oparciu o koncepcję Lwa S. Wygotskiego i J. S. Brunera. Obszarem badań jest okres wczesnej edukacji i specyfika przygotowania nauczyciela do pracy z dzieckiem w tym etapie, stanowiącym fundament dalszej edukacji. To właśnie pierwsze lata pobytu dziecka w szkole utrwalają nawyki myślenia i rozumienia, przesądzają o dalszej karierze ucznia - podkreśla prof. Ewa Filipiak, kierownik projektu Akademickie Centrum Kreatywności.
Nauczyciele I poziomu edukacji muszą być wsparciem dla dziecka w nauce kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów. Konieczna jest zmiana sposobu ich kształcenia, ich filozofii myślenia. Studenci - beneficjenci projektu będą uczestniczyć w cyklu warsztatów, podczas których rozwiną kompetencje „nauczyciela - kreatora nauczania rozwijającego”. Zostaną przygotowani do rozwijania i wdrażania u dzieci myślenia twórczego, krytycznego, problemowego i projektowego. Rozwiną także umiejętność uczenia we współpracy oraz reagowania na potrzeby ucznia.
Kierownikiem projektu ACK jest Dyrektor Instytutu Pedagogiki, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - prof. dr hab. Ewa Filipiak.
Unikatową grupę projektową stanowią 3 zróżnicowane grupy podzielone na 5 zespołów:
- zespół naukowo- badawczy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – 6 osób,
- zespół nauczycielek-interwencjonistek – 5 osób,
- zespół studentów kierunku Pedagogika Wczesnoszkolna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – 22 osoby.
Zespoły będą pracować w następujących szkołach: Szkoła Podstawowa nr 41 im. Romualda Traugutta w Bydgoszczy, Zespół Szkół nr 19 im. „Synów Pułków” w Bydgoszczy i Szkole Podstawowej w Klonowie. Zespoły te tworzą bazę dla konstruowania przestrzeni społecznej sieci uczenia się, dzięki której uczestnicy będą doświadczać autentycznego współtworzenia wiedzy w edukacyjnym działaniu, pogłębionego transferu pomiędzy Nowicjuszem (studentem) a Ekspertem (nauczycielem). Zaangażowane uczestnictwo studentów w projekcie przyczyni się do zainicjowania zmiany ich filozofii edukacyjnej, rozumienia zmiany edukacyjnej, wejścia w rolę promotora zmian.
Doświadczenia studentów będą dokumentowane na BLOG-u oraz w prowadzonych przez studentów e-portfolio. Efekty projektu zostaną zaprezentowane na międzynarodowej konferencji z udziałem ekspertów zagranicznych w październiku 2015 roku.
Więcej zdjęć w galerii; więcej informacji na stronie projektu: ack.ukw.edu.pl.