19 grudnia 2018
modyfikacja: 17.03.2021 12:41
Pedagogika wczesnoszkolna, studia I stopnia - tematyka seminariów dyplomowych
Seminarium dyplomowe (licencjackie):
dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, prof. Uczelni
- Rozwijanie języka dzieci w młodszym wieku szkolnym i wieku przedszkolnym
- Skuteczność kształcenia w zakresie poprawności ortograficznej w edukacji wczesnoszkolnej
- Determinanty zasobu leksykalnego uczniów
- Świadomość pisma dzieci w wieku 5,0 - 5,5 lat
- Nauka czytania i pisania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
- Elementarze - rys historyczny i współczesność
- Rola ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych w rozwijaniu kompetencji leksykalnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
- Podręcznik do edukacji zintegrowanej jako źródło wzbogacania leksyki uczniów.
dr hab. Paweł Trzos, prof. Uczelni
- Muzyka w rozwoju dziecka
- Społeczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej dziecka
- Zdolności i preferencje muzyczne w edukacji dziecka
- Ewaluacja osiągnięć muzycznych
- Innowacyjność w edukacji muzycznej
- Teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona w praktyce rodziców i nauczycieli
- Relacje dziecko - dorosły w edukacji muzycznej
- Nieformalne i amatorskie muzykowanie w edukacji dziecka
- Twórczość w edukacji wczesnoszkolnej
- Twórczość w edukacji muzycznej dziecka
- Scena jako przestrzeń edukacji dziecka
- Festiwale dziecięce i estrada (poza)szkolna
- Rozwijanie kompetencji estetycznych dziecka
- Dziecko jako twórca, odbiorca, krytyk
- Optymalizacja procesów edukacji muzycznej: szkolnej, pozaszkolnej
- Współpraca nauczycieli muzyki ze środowiskiem
- Społeczna praktyka edukacyjna nauczycieli muzyki.
dr Tatiana Grabowska
- Funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym
- Zagadnienia adaptacji dziecka w przedszkolu i szkole
- Prawa dziecka
- Gotowość i dojrzałość szkolna dziecka
- Problematyka rozwoju dziecka
- Sukcesy i niepowodzenia szkolne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
- Adaptacja dziecka do przedszkola i szkoły
- Rozwijanie ekspresji i zainteresowań badawczych dziecka
- Funkcjonowanie dziecka w przedszkolu, szkole w kontekście jego rozwoju
- Podmiotowość dziecka drogą do odpowiedzialności.
dr Jolanta Nowak
- Poszukiwanie optymalnych warunków nauczania i wychowania na poziomie edukacji elementarnej, które sprzyjają podniesieniu efektywności procesu kształcenia.
W szczególności: - Rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w świetle koncepcji konstruktywistycznej
- Poszukiwanie rozwiązań prakseologicznych, służących doskonaleniu procesu kształcenia
- Wyposażenie ucznia w kulturowe narzędzia myślenia i uczenia się
- Tutoring rówieśniczy jako wsparcie rozwoju poznawczego dziecka - praca w zespołach
- Tworzenie wyzwalającego środowiska uczenia się, analiza skuteczności podejmowanych działań pedagogicznych w edukacji elementarnej
- Określenie kompetencji nauczyciela pracującego z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
dr Izabela Plieth-Kalinowska
- Efektywność realizacji projektów edukacyjnych
- Gry problemowe w nauczaniu zintegrowanym
- Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym
- Twórcza aktywność dziecka na szczeblu edukacji elementarnej
- Społeczna integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Psychospołeczne funkcjonowanie rodzeństwa osób niepełnosprawnych intelektualnie
- Wizerunek idealnego nauczyciela w opinii uczniów, rodziców i nauczycieli
- Poczucie empatii nauczycieli szkół integracyjnych
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów na początkowym etapie nauczania
- Rola muzyki w procesie uspołecznienia dzieci niepełnosprawnych
- Miejsce zabawy w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej
- Media w pracy dydaktycznej w klasach początkowych
- Motywowanie rodziców do współpracy z nauczycielem
- Odpowiedzialność wychowawcza rodziców w świetle opinii nauczyciela nauczania początkowego
- Wpływ literatury dziecięcej na stymulowanie rozwoju dziecka.
dr Magdalena Kolber
- Organizacja i wspieranie procesów kształcenia
- Strategie uczenia się oraz strategie uczenia się języka obcego
- Rozwijanie zdolności uczenia się oraz rozwijanie zdolności uczenia się języka obcego
- Rozwijanie uzdolnień językowych
- Mechanizm, przeciwdziałanie i konsekwencje wyuczonej bezradności
- Uczeń zdolny (diagnoza i wspomaganie)
- Motywacja do uczenia się
- Edukacja pozytywna.
dr Joanna Szymczak
Proponowane tematy badań mogą sytuować się w następujących obszarach problemowych:
- Refleksyjność i refleksja nauczyciela oraz dziecka dotycząca rzeczywistości edukacyjnej (zdolność obserwowania i analizowania sytuacji edukacyjnych, namysł dotyczący uczenia się)
- Proces uczenia się nauczyciela i ucznia oraz jego znaczenie dla ich rozwoju (uwarunkowania, strategie, planowanie i organizacja)
- Dydaktyczne aspekty związane z projektowaniem przez nauczyciela środowiska uczenia się (zespół jako wspólnota uczących się, modele, metody, strategie, style nauczania, monitorowanie procesu uczenia się, informacja zwrotna, współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym)
- Terapia pedagogiczna (projektowanie sytuacji edukacyjnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poczucie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, metody i strategie pracy, potrzeby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
dr Katarzyna Wojciechowska
- Zachowania zdrowotne dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Otyłość u dzieci w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Środowisko rodzinne a kształtowanie się przekonań zdrowotnych dzieci
- Stosowanie metod ruchowej ekspresji twórczej w przedszkolu
- Rozwój somatyczny i motoryczny dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną
- Edukacja zdrowotna w przedszkolu lub klasach I-III
- Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną do promocji zdrowia.
- Czas wolny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Rozwój czynności samoobsługowych u dzieci rozpoczynających i kończących edukację przedszkolną.
- Wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu lub w szkole
- Styl życia dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym szkolnym
- Współpraca nauczycieli z rodzicami we wczesnej adaptacji dziecka do przedszkola
- Edukacja ekologiczna w przedszkolu
- Poziom dojrzałości społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
- Poziom dojrzałości emocjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym
- Hierarchia wartości dziecka w wieku przedszkolnym
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci sześcioletnich
- Literatura dziecięca we wspomaganiu wybranych aspektów rozwoju dziecka.
dr Małgorzata Wiśniewska
- Terapia pedagogiczna - przygotowanie i poczucie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; strategie i metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów, rodziców i nauczycieli, zwłaszcza w kontekście wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym poczucie kompetencji nauczycieli, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Współpraca z rodzicami - formy współpracy, ich powszechność i skuteczność w opinii podmiotów edukacyjnych
- Kultura organizacyjna w oświacie.